ديپلماسي اقتصادي
پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) بزرگ ترین پیمان تجارت آزاد جهان است که در تاریخ یکشنبه 15 نوامبر 2020 (برابر با 25 آبان 1399) بین 15 کشور آسیا و اقیانوسیه، مشتمل بر ده کشور جنوب شرق آسیا (آسه آن) متشکل از مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، کامبوج، لائوس، میانمار، ویتنام و برونئی و پنج کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند پس از هشت سال مذاکره به امضاء رسید.
|آبان 1403
واحد اطلاعات اکونومیست در یکی از تحلیل­های جدید خود (مورخ 4 آوریل 2021) به پیش بینی وضعیت اقتصاد ایران در 5 سال آینده پرداخته است. برابر با این گزارش، باوجود سه سال رکود عمیق کشور و تحریم­های مستمر ایالات متحده، ایران همچنان دومین اقتصاد بزرگ منطقه با دومین نرخ جمعیت است که در صورت تنش ­زدایی روابط با آمریکا (هرچند بعید به نظر می­رسد)، چشم انداز اغواکننده­ای برای سرمایه­ گذاران خواهد داشت. به عبارت دیگر، چشم ­انداز اقتصاد ایران به کاهش یا عدم کاهش تحریم ­های ایالات متحده وابستگی بسیاری خواهد داشت. بر اساس پیش ­بینی این گزارش، با توجه به انگیزه ­های هر دو طرف، احتمالاً تا سال 2022 توافق موقت برای کاهش غنی­ سازی اورانیوم در مقابل کاهش تحریم­های نفتی ایران حاصل خواهد شد. اما این توافق دیری نخواهد پایید و در بلندمدت، اختلافات اساسی بین دو کشور، به تیرگی روابط آنها تا سال 2024 خواهد انجامید. گزارش تأکید می­کند با وجود آنکه جو بایدن، رئیس جمهور جدید ایالات متحده مواضع نرم­تری نسبت به سیاست­های فشار حداکثری رئیس جمهور سلف خود در پیش گرفته است، اما تجربه نشان می­دهد هرگونه خطای محاسباتی ایران، از جانب رئیس جمهور جدید ایالات متحده بدون پاسخ نخواهد ماند.
|آبان 1403
مرکز پژوهش­های اتاق ایران ضمن انتشار گزارشی با عنوان " ایران و چین: آینده دیپلماسی اقتصادی"، به بررسی جایگاه چین در اقتصاد سیاسی ایران و چگونگی گسترش و چشم ­انداز روابط اقتصادی و سیاسی با این کشور می­پردازد.
|آبان 1403
مرکز پژوهش­های اتاق ایران ضمن انتشار گزارش " تحولات چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس" به بررسی فراز و فرودهای روابط ایران با اعضای شورای همکاری خلیج فارس و متغیرهای مهم تاثیرگذار بر این روند پرداخته است.
|آبان 1403
مرکز پژوهش­های اتاق ایران با انتشار گزارش "سیاست تجاری جدید اتحادیه اروپا و جایگاه ایران"، سیاست تجاری این اتحادیه تحت عنوان "بازنگری سیاست تجاری- سیاست تجاری باز، پایدار و جسورانه"را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. اتحادیـه اروپـا بـا ایـن سیاسـت جدیـد، خـود را بـرای دگرگونی­هـای اقتصـادی و بی­ثباتــی ژئوپلیتیــک در چشــم­انداز 2030 آمــاده می­کنــد. ایــن دگرگونــی اقتصــادی، ناشــی از افزایــش ســهم آســیا در اقتصـاد جهانـی، تشـدید چالش­هـای اتحادیـه اروپـا و چیـن دربـاره تغییـرات اقلیمـی و تحـولات تکنولوژیـک در عرصـه ارتباطـات جهانـی اسـت. در این گزارش ضمن دستیابی به تصویری اجمالی از وضعیت کنونی روابط تجاری ایران و اروپا، در مورد تاثیرات احتمالی این سیاست جدید بر روابط تجاری ایران با جهان پیرامون مطالبی عنوان شده که می­تواند در درک بهتر از تحولات جهان مثمر ثمر باشد.
|آبان 1403
جدیدترین گزارش مؤسسه فیچ سلوشنز با عنوان "گزارش صنعت خودروی ایران، فصل سوم 2021، مشتمل بر پیش­بینی­های 10 ساله تا 2030" به بررسی وضعیت این صنعت در ایران پرداخته و با استفاده از پیش ­بینی­ های مربوط به روندهای ساختاری تولید و فروش و نیز با چشم ­اندازی مثبت از احیای توافق هسته­ ای میان ایران و آمریکا، روندهای اصلی صنعت را برای یک دوره 10 ساله تا سال 2030 پیش­ بینی نموده است.
|آبان 1403
مقاله "ایران تحت تحریم، تاثیر تحریم­ها بر رفاه خانوار و اشتغال"، تالیف دکتر جواد صالحی اصفهانی، دکترای اقتصاد از دانشگاه هاروارد و عضو سابق هیئت علمی دانشگاه­های برتر دنیا، از جمله ویرجینیا تک، با نگاهی همه­جانبه و عمیق به پیامدهای تحریم‌های ایران، توانسته است تصویر جامعی از وضعیت کشور در شرایط تحریم ارائه دهد.
|آبان 1403
: حضور طالبان بر جایگاه ایران در افغانستان چه اثری دارد؟ مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در سه حوزه «تجارت»، «ترانزیت» و «انرژی» آینده ایران در بازار افغانستان را در کنار رقبا تحلیل کرد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد پیش از هر چیز، وضعیت روابط ایران و افغانستان تابعی از وضعیت کلی اقتصاد است و احیای برجام و تلاش برای رفع تحریم‌ها، شرط اولیه برای تجارت پایدار است.
|آبان 1403
باتوجه کاهش صادرات نفت بویژه در سال‌های اخیر واهمیت ارزآوری از طریق صادرات محصولات غیرنفتی بویژه در سال‌های تشدید تحریم، لازم است تا مسائل و مشکلات پیش روی ارزآوری محصولات صادراتی کشاورزی شناسایی شده و در راستای حل چالشهای موجود، علل و عوامل ایجاد مشکلات شناسایی شده و استراتژی حل این چالشها نیز در نهایت ارائه شود.
|آبان 1403
گزارش پتروشیمی ایران؛ فصل چهارم ۲۰۲۱؛ حاوی پیش‌بینی‌های ۵ ساله تا ۲۰۲۵
|آبان 1403
مرکز پژوهش‌های اتاق ایران درگزارشی با عنوان «برندینگ ملت‌ها؛ مبانی نظریه‌ها، اهداف و استراتژی‌ها» از راهکارهایی برای برندینگ ایران در اکسپوهای بین‌المللی به ویژه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی گفته است.
|آبان 1403
مرکز پژوهش­های اتاق ایران ضمن انتشار گزارش " جایگاه ایران در دیپلماسی اقتصادی همسایگان " به بررسی عوامل ساختاری و کارگزاری شکل‌دهنده به جایگاه ایران در دیپلماسی اقتصادی همسایگان پرداخته است. در بخش نخست این گزارش عوامل ساختاری مورد بحث قرار گرفته‌اند. بخش دوم شامل بررسی نگرش همسایگان ایران به دیپلماسی اقتصادی است و نهایتاً در بخش سوم، جایگاه ایران با توجه‌به این متغیرها تبیین شده است.
|آبان 1403

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir