باتوجه کاهش صادرات نفت بویژه در سالهای اخیر واهمیت ارزآوری از طریق صادرات محصولات غیرنفتی بویژه در سالهای تشدید تحریم، لازم است تا مسائل و مشکلات پیش روی ارزآوری محصولات صادراتی کشاورزی شناسایی شده و در راستای حل چالشهای موجود، علل و عوامل ایجاد مشکلات شناسایی شده و استراتژی حل این چالشها نیز در نهایت ارائه شود.
برند ملی - بر این اساس مطالعه حاضر در 13فصل اما در واقع در دو بخش اصلی طراحی شده است. بطوریکه در بخش اول از مطالعه (فصل اول تا دوازدهم) تصویری از اقتصاد بازار محصولات و چالشهای قیمتی و مقداری صادرات ایران در بازار جهانی ارائه میشود،برای این منظور بازار 12محصول شیر و خامه تغلیظ نشده، شیر و خامه تغلیظ شده، ماست، سیب، خرما، کشمش، زعفران، هندوانه پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. در گام دوم (فصل سیزدهم)، جلساتی با حضور صادرکنندگان و فعالین بخش با هماهنگی و همکاری دفتر مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، برقرار شد و در خصوص چالشهای صادراتی و قیمتهای صادراتی بحث و تبادل نظر انجام گرفت که در نهایت در بخش شناسایی چالشها این موارد جمعبندی شده است.
گزارش را از اینجا مطالعه و دانلود کنید