حفاظت،نگهداشت و بهره برداری موثر و ایمن از محوطه ها، ابنیه و میراث تاریخی و هویتی هر شهر و کشور، یکی از مهمترین شاخه های سیاست و مدیریت فرهنگی است.بی شک ایتالیا و ایتالیایی ها خصوصا پس از جنگ دوم یکی از موفق ترین کارنامه ها را در این عرصه داشته اند و همیشه در عرصه حفاظت از میراث، زبان زد بوده اند.این البته یک زنجیره کامل از دانش و پژوهش تا سرمایه گذاری و فرهنگسازی و کارآفرینی در عرصه حفاظت را می طلبد و شناخت جامع این زنجیره نیازمند تحقیقات رصدی و میدانی و حتی فراتر از ساختار و کارویژه های وزارت فرهنگ ایتالیاست.در گزارش زیر،۱۰ مورد از الگوهای حفاظت میراث فرهنگی در رم به تفضیل شرح داده خواهد شد.
|بهمن 1403
به نظر میرسد تهران برای تبدیل شدن به هابانرژی در منطقه نباید توان چانهزنی برخی کشورهای همسایه را از طریق اتکا بیش از حد به انتقال گاز روسیه از سرزمین آنها افزایش دهد. این امر میسر نمیشود مگر با سیاستگذاریهای دقیق در حوزه حفظ بازارهای انرژی و حراست از ژئوپلیتیک کشور
|بهمن 1403
مراکز زیارتی مانند قم و مشهد نوعی جهانیگرایی منحصر به فرد را به نمایش میگذارند. برخلاف مراکز شهری مانند دبی، جایی که سلسله مراتب اقتصادی اغلب جوامع را تفکیک میکند، زیارتگاههای ایرانی احساس برابری را میان زائران با پیشینههای مختلف ترویج میدهند. آسیای جنوبیها در بازارها، مساجد و حیاطهای زیارتگاهها با عراقیها، افغانها، لبنانیها و دیگران ملاقات کرده، غذاها را به اشتراک میگذارند و اقلام مذهبی میخرند. این همآمیختگی یک حس مشترک از جامعه معنوی را تقویت میکند و آنان را جدای از اختلافات سیاسی به هم پیوند می زند.
|بهمن 1403
ایران و غنا در سال 1974 روابط دیپلماتیک رسمی خود را آغاز کردند. هرچند چالشهای اقتصادی باعث شد که غنا در سال 1981 سفارت خود در تهران را تعطیل کند، اما با این حال، دو کشور روابط دوستانه خود را حفظ کردند. با بازگشایی دوباره سفارت غنا در سال 2008، دو کشور تعهد خود را به به تقویت روابط دوجانبه نشان دادند. به این خاطر، در اثر توسعه روابط سیاسی بین دو کشور، انتظار می رفت که تعاملات فرهنگی بین غنا و ایران نیز توسعه یابد.
|بهمن 1403
دیاسپورای ارمنی یکی از قدیمیترین و تأثیرگذارترین جوامع مهاجر در جهان است که بهویژه در پی وقایع تلخ نسلکشی ارمنیها بین سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳، پراکندگی گستردهای را تجربه کرد. این جامعه با پراکندگی در سراسر جهان، بهویژه در کشورهای ایالات متحده، فرانسه، روسیه، لبنان و ایران، توانسته است نقش مهمی در حفظ هویت فرهنگی و انتقال میراث تاریخی ارمنی ایفا کند. دیاسپورای ارمنی، با وجود دوری از سرزمین مادری، پیوندی قوی با ارمنستان حفظ کرده و در راستای حمایت از این کشور، به فعالیتهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گستردهای پرداخته است.
|بهمن 1403
چهل و شش سال پیش بود که انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت و در آن زمان برخی درباره صادر کردن انقلاب شروع کردند صحبت کردن، امری که ترس و خشم بسیاری کشورهای عربی را بر انگیخت چرا که آنها دلواپس بودند موج انقلاب اسلامی در ایران به آنها برسد.
|دی 1403
شفافیت از جمله مباحثی است که وابستگی بسیار زیادی به فناوری و رشد تکنولوژی دارد. بهگونهای که مصادیق این مفهوم با تغییرات فناوری دچار تغییر میشوند. به همین دلیل برای فهم دقیق شفافیت نیاز است تا آشنایی اولیهای با فناوریهای روز دنیا داشته باشید.
|دی 1403
سعید نفیسی، پژوهشگر برجسته و دانشمند ادبی، در سال ۱۳۳۳ سفری به گرجستان داشته و بعد از بازدید از موزهها و کتابخانههای این کشور، به نظرش رسیده که پیوندهای فرهنگی ایران و گرجستان، خصوصا از حیث تولید آثار به زبان فارسی یا تحت تاثیر ایران، بسیار بیشتر از آن است که پیشتر تصور میکرده است. این است که مقالهای با عنوان «زبان فارسی در گرجستان» نگاشته است.
|دی 1403
زبان پشتو سرشار از کلمات زیبایی است که از زبان فارسی به آن راه پیدا کرده است، زبان فارسی حافظ زبان پشتوست و نه رقیب آن! این دو زبان برای قرنها کنار یکدیگر زیسته و به یکدیگر کمک کردهاند.
|دی 1403
برخی بر این باورند که الجولانی قادر خواهد بود یا غرب او را قادر خواهد ساخت که بر سوریه حکم براند، زیرا رویکرد اطلاعاتی آمریکا در طی دههها بر مبنای حمایت از (اخوان المسلمین – خط قطبی) استوار بوده است. بله، اکثر ناظران و تحلیلگران معتقدند که اسلام مورد نظر آمریکا، مدل اخوانی است که در مقابل اسلام محمّدی اصیل قرار دارد.
|دی 1403
رسانه اکنون دیگر صرفاً یک نهاد اجتماعی نیست، بلکه به یک صنعت تبدیل شده است؛ این تنها صنعتی است که به جای کالا یا خدمات، اطلاعات، ایدهها، تحلیلها، فرهنگ و تمدن میفروشد. با این حال، هدف مشترک همه صنایع و رسانه، کسب حداکثر سود است. بنابراین، صاحبان رسانه و کارکنان آن هیچگاه اقداماتی انجام نمیدهند که به هر شکلی فرآیند کسب سود را مختل کند.
|دی 1403
کتاب «سیاست خارجی پیامبر (ص)» اثری از دکتر سعید جلیلی است که در سال 1373 منتشر شده است.
|دی 1403