مفهوم نسبتاً جدید «برند ملی»، در واقع، مجموع تصوراتی است که ذینفعان بینالمللی از مردم، مکان، زبان، تاریخ، غذا، مد، چهرههای مشهور و نامدار، برندهای شناختهشده و جهانی مربوط به محصولات یک کشور دارند. این مفهوم در عصر جهانیشدن، به یکی از ضرورتهای پیش روی کشورها تبدیل شده است. در این میان، رسانههای بینالمللی با تکیه بر قدرت نفوذ بالایی که دارند، نقشی کلیدی در ساخت معنیهای مثبت یا منفی در ذهن مخاطبان خود داشته و بنابراین هرگونه بازنمایی ارائهشده از سوی آنها تأثیر مستقیمی در تقویت یا تضعیف برند ملی کشورها در سطح بینالمللی خواهد داشت.
برند ملی - در این پژوهش، با هدف تعیین چگونگی بازنمایی برند ملی ایران در عکسهای خبرگزاری آسوشیتدپرس، تعداد 16994 عکس مرتبط با برند ملی ایران بهعنوان نمونه، با روش تحلیل محتوای عمقی و از طریق تکنیک مقولهبندی با استفاده از دستورالعمل کُدگذاری معکوس توسط نرمافزار ام. آر. پی مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج پژوهش، نشان دهندۀ یک برند بهشدت سیاسی و سراسر منفی از بُعد «حکومت» ایران، در قالب بنیادگرایان دینیِ جنگطلب، حامی تروریسم و ناکارآمد است که به نقض گستردۀ حقوق مدنی و قضایی شهروندان از طریق سانسور و توقیف رسانهها، بازداشت و زندانیکردن فعالان سیاسی و مدنی و تحمیل چارچوبهای سختگیرانۀ مذهبی اقدام مینمایند. هرچند در مقطع قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با بازنمایی کاملاً متفاوتی مبنی بر یک حکومت دیکتاتوری اشرافی مدرن و دارای تعاملات بینالمللی سازنده و تأثیرگذار در جهت تقویت صلح و امنیت جهانی مواجه هستیم.
از اینجا مطالعه کنید