آیا روانشناسی نقشی در برندسازی ملی دارد؟

ما محرک های اصلی برندسازی ملت یعنی روانشناسی، منابع شهرت و حکومت را از دیدگاه صاحبان کسب و کار مقایسه کردیم و به دیدگاه جدید و جالبی در مورد کویت رسیدیم
آیا روانشناسی نقشی در برندسازی ملی دارد؟
1403/08/12 - 12:06
تاریخ و ساعت خبر:
1259
کد خبر:
برند ملی - برند ملی نقش مهمی در رقابت بین کشورها برای جذب سرمایه گذاری داخلی، ارتقای وجهه آنها، جذب افراد با استعداد، گسترش بازارهای صادراتی و جلب اعتماد نهادهای حاکم دارد. یک دیدگاه نشان می‌دهد که ویژگی‌های روان‌شناختی و شناختی جمعیت یک کشور، از جمله باورها، ارزش‌ها و اهداف آن‌ها، برای یک کمپین موفق برندسازی ملی ضروری است.

برای مثال، اغلب تصور می‌شود که جمعیتی که به خاطر کمک‌رسانی و نگرش‌های مهمان‌نواز خود شناخته می‌شوند، می‌توانند عملکرد برند کشور را به طور قابل توجهی شکل دهند. با این نگاه ما در این مطالعه به دنبال مقایسه تجربی تأثیر روان‌شناسی (نگرش‌ها، ارزش‌های فرهنگی و رفتار)، منابع شهرت (سرمایه‌گذاری، صادرات و گردشگری) و حکمرانی (روابط قدرت، ثبات منطقه‌ای و تجارت منصفانه) بر روی برندسازی ملت هستیم.

مطالعه ما داده‌های 210 تن از صاحبان کسب و کار را در شهرهای مختلف کویت جمع‌آوری کرد و این یافته‌ها نتیجه غیرمنتظره‌ای داشت. برخلاف انتظارات، تأثیر فرضی روانشناسی بر برندسازی کشور ناچیز بود. با این حال، در مقابل، منابع شهرت و متغیرهای حاکمیتی به عنوان عوامل مهم تأثیرگذار بر مدیریت برندسازی ملی و عملکرد کلی آن ظاهر شدند. این کشف جذاب، اختلاف مشخصی را در عواملی که برندسازی ملی را هدایت می‌کنند، نشان می‌دهد و بینش‌های ارزشمندی را در مورد پویایی‌های زیربنای تلاش‌های برندسازی کویت ارائه می‌دهد.

درک روانشناختی در خدمت استقرار نظم اجتماعی، تضمین تداوم، تقویت هویت جمعی و تشویق تعهد در جوامع انسانی است. با این حال، لازم است بدانیم که عناصر روان‌شناختی به همین سادگی نیستند و دوگانگی‌های زیربنایی مختلفی را در بر می‌گیرند.

برخی از تأثیرات آنها عملی و آشکار است و برخی دیگر گویا و پنهان است. برای مثال، عناصر روان‌شناختی مانند فرهنگ و باور ممکن است عملکرد را در زمان‌های باثبات افزایش دهند، اما می‌توانند در زمان‌های چالش‌برانگیز مانع از تغییرات ضروری شوند. این نابرابری یک واگرایی جذاب بین عوامل مختلف را نشان می‌دهد که باعث ایجاد برند ملی می‌شوند و نور جدیدی را بر پویایی منحصربه‌فرد در تلاش برای برندسازی ملت می‌تابانند.

اطلاعات بیشتر در مورد این مقاله را در: https://www.hataso.com/journals/merj/articles/620 بیابید

نویسنده مسئول: پروفسور دکتر فوزیه ش. احمد استاد بازاریابی در مدرسه بین المللی بازرگانی ازمان هاشم (AHIBS)، دانشگاه فناوری مالزی (UTM) است که بر مدیریت برندینگ و بازاریابی نوآورانه استراتژیک تمرکز دارد. او همچنین عضو کمیته اجرایی شورای UTM است. این مقاله بر اساس تحقیقات یک دانشجوی فارغ التحصیل دکترا تحت نظارت او، دکتر خالد العظمی، یک تاجر موفق داروسازی در کویت انجام گرفته است.

منبع

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/1259
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 146
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir