ویدئو: تحلیل راهبردی ظرفیت‌های نشر در توسعه برندسازی ملی ایران

نشست علمی «تحلیل راهبردی ظرفیت‌های نشر در توسعه برندسازی ملی ایران» یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ با حضور محمد بیطرفان (رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران)، ابوالفضل ولوی (پژوهشگر حوزه مدیریت رسانه و برندسازی ملی) و راضیه مهدیه نجف‌آبادی (پژوهشگر حوزه برندسازی ملی) در سرای گفت‌وگوی مصلای تهران برگزار ‌شد.
ویدئو: تحلیل راهبردی ظرفیت‌های نشر در توسعه برندسازی ملی ایران
1404/03/13 - 00:23
تاریخ و ساعت خبر:
4789
کد خبر:
برند ملی - ابوالفضل ولوی با بیان اینکه کشورهای دیگر استراتژی برند ملی دارند، ابراز کرد: کشورهای دیگر مانند عربستان، قطر، ترکیه و غیره به موضوع برندسازی ملی ورود کرده‌اند و استراتژی برند ملی دارند ولی ما هیچ نگاه حاکمیتی بلندمدتی روی برندسازی نداریم؛ درحالی که می‌توان روی برند ملی در حوزه‌های مختلف کودک، کتاب، اصناف و ... سرمایه‌گذاری کرد.

او با اشاره به چندوجهی بودن برندسازی، درباره دیپلماسی کتاب و اهمیت آن در حوزه بین‌الملل خاطرنشان کرد: ما ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب برگزار کردیم که اگر حداقل سالی یک کتاب هم درباره ایران نوشته می‌شد، الان می‌بایست ۳۶ کتاب می‌داشتیم. ما چون نگاه چندوجهی به موضوع نداریم، دچار چالش می‌شویم. کتاب‌های ایرانی در پلتفرم‌های ترکیه‌ای، عربی، روسی و غیره حضور ندارند. با یک بی‌برنا‌مگی و رهایی در این حوزه مواجه هستیم. در حالی که کتاب اصلی ما، قرآن است و کل قرآن با داشتن وجوه الهی، برندینگ خداست. از طرف دیگر شاهنامه کتابی‌ست که هویت ما را نشان می‌دهد. متأسفانه ما علی‌رغم داشتن سابقه دینی و تاریخی، کتابی در این زمینه نداریم. فقط کانال‌های محدودی در کشور شکل گرفته که ترجمه و انتشار کتب از مسیر آن‌ها می‌گذرد درحالی‌که نه بازاریابی درستی دارند و نه در نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کنند.

ولوی با بیان اینکه گام اول در این زمینه شناخت ذائقه فرهنگی کشورهاست، اذعان کرد: ابتدا باید ببینیم هرکدام از کشورهای آمریکای لاتین، عربی، آفریقایی و غیره چه سبک کتابی می‌خوانند و سپس کار تسهیل‌گری و حمایت و عقد قرارداد با انتشارات آن‌ها را دنبال کنیم.

در ادامه محمد بیطرفان کارکرد اصلی برندسازی ملی را اصلاح تصویر غلط و وارونه کشورها در سطح بین‌الملل دانست و درباره ظرفیت‌های برندسازی ملی ایران گفت: کارکرد اصلی برندسازی ملی، اصلاح تصویر کشوری است که در سطح جهانی تصویری غلط و وارونه از آن ارائه شده است؛ لذا این مسئله مهم باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد و هم در اسناد بالادستی و هم در سیستم حاکمیتی لحاظ گردد. یکی از ظرفیت‌هایی که برای برندسازی ملی می‌توانیم استفاده کنیم، ادبیات است. ما شعرا و مشاهیر بزرگ با مقبولیت جهانی و میراث مکتوب ارزشمندی مانند شاهنامه داریم که پرداختن به آن‌ها در حوزه نشر، کار ما را در جاانداختن ایران و برندسازی تسهیل می‌کند. اما متأسفانه در این حوزه کار جدی نکرده‌ایم. دیوان سعدی، حافظ و دیگر شعرا در سطح بین‌الملل توزیع شده‌اند ولی با هدف برندسازی نبوده است؛ لذا باید استراتژی و هدف درستی در این زمینه تعیین کنیم. یکی دیگر از ظرفیت‌های ما، حوزه دفاع مقدس است؛ ویتنام، ژاپن و کره، از قهرمانان جنگی خود در راستای برندسازی استفاده کرده‌ و به‌درستی فرهنگ ایثار خود را در جهان جاانداخته‌اند. همین واژه «ایران» به معنای سرزمین نجیب‌زادگان شجاع است که همین واژه ظرفیت بالایی برای برندسازی و معرفی ایران دارد. به‌طور کلی توانمندی و ظرفیت بسیار بالایی برای برندسازی داریم که هرچقدر در این زمینه کار کنیم، همچنان ظرفیت‌های بسیاری باقی می‌ماند.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران یکی از اقدامات مفید برای برندسازی در حوزه کتاب را، حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب‌های منتشرشده در حوزه برندسازی ملی دانست و با بیان اینکه امروز آلمانی‌ها به made in Germany خودافتخار می‌کنند، از اهمیت ایجاد «باور» در حوزه برندسازی ملی سخن گفت و یادآور شد: ما امروز در حوزه برندسازی ملی ناشر تخصصی نداریم. اندیشکده مطالعات راهبردی برندسازی ایران نیز می‌تواند از آثار تدوین‌شده در این عرصه حمایت کند و این کار تبدیل به مأموریت اصلی آن شود.

ویدئوی کامل نشست را از اینجا مشاهده کنید:



لینک کوتاه: http://irbrand.ir/4789
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پر بازدیدترین ها
مستند کافا اسپورت از حضور اسماعیل کارتال در ایران و پرسپولیس
1403/12/13 - 01:40 _ تعداد بازدید: 922
رسانه معروف ترکیه ای کافا اسپورت مستندی از یک روز کاری اسماعیل کارتال مربی جدید و سردار دورسون ستاره ترکیه ای جدید تیم پرسپولیس منتشر کرده است.
بیشتر بدانیم
چرا شکست دادن ایران غیرممکن است…
1403/08/23 - 15:36 _ تعداد بازدید: 780
کانال پرمخاطب We love Africa در یوتیوب با این تیتر نوشت: در سال 2024، ایران با یکی از شدیدترین ترکیبات تهدیدهای خارجی در تاریخ معاصر مواجه است: حملات هوایی مستقیم اسرائیل به زیرساخت های نظامی این کشور، تحریم های اقتصادی بی امان غرب، حملات سایبری، و تهدید دائمی درگیری های منطقه ای. با این حال، ایران همیشه دوام می آورد.
بیشتر بدانیم
معرفی بزرگترین مگا پروژه های عمرانی ایران در سال 2024
1403/08/04 - 22:59 _ تعداد بازدید: 742
کانال Civil Mentors در یوتیوب به معرفی مگاپروژه های عمرانی ایران پرداخته است.
بیشتر بدانیم
معرفی برند با کیفیت ایرانی: پوشاک ماکسیم
1403/08/07 - 13:34 _ تعداد بازدید: 650
ماکسیم با شعار نسل امروز و فردا برنامه فروش و برندینگ خود را مدیریت کرده و گاهی اوقات در طول سال با اعمال تخفیف، حراج و کاهش قیمت بسیاری از برندپوشان را به سمت فروشگاه های خود جذب می کند. برند ماکسیم به دلیل به روز بودن و مطابق مد نگه داشتن محصولات خود همواره دارای مشتری بوده و مشتریان قدیمی خود را راضی نگه داشته است. در این مقاله با نگاهی به تاریخچه این برند، به معرفی محصولات پرداخته و ویژگی های آن را بیان می کنیم.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir