موزهها بهعنوان نهادهای حافظه ملی و فرهنگی، نقش مهمی در شکلدهی به تصویر ذهنی یک کشور در سطح بینالمللی دارند. ایران با داشتن هزاران سال تاریخ تمدن و فرهنگ، از تنوعی غنی در حوزه موزهداری برخوردار است. این مقاله به بررسی نقش موزههای ایران در تقویت برند ملی، بازنمایی هویت فرهنگی، جذب گردشگران فرهنگی، و ارتقاء قدرت نرم کشور میپردازد. همچنین چالشها و راهکارهای افزایش اثرگذاری موزهها در برندینگ ملی تحلیل میشود.
|اردیبهشت 1404
کهن الگوهای شاهنامه فردوسی، به عنوان میراثی غنی از ادبیات حماسی ایران، میتوانند تأثیر عمیقی بر هویت ملی و برندینگ ملی ایران بگذارند. این اثر سترگ نه تنها بازتابدهنده فرهنگ، تاریخ و ارزشهای ایرانی است، بلکه میتواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای تقویت تصویر ایران در سطح جهانی مورد استفاده قرار گیرد.
|اردیبهشت 1404
گردشگری مذهبی بهعنوان یکی از شاخههای مهم گردشگری فرهنگی، ظرفیت بالایی برای تقویت برند ملی کشورها دارد. ایران بهواسطه قدمت تاریخی، تنوع فرهنگی و مذهبی، و وجود مکانهای مقدس متعلق به ادیان مختلف، پتانسیل برجستهای در جذب گردشگران مذهبی دارد. در این مقاله، نقش و تأثیر توسعه گردشگری مذهبی شامل اسلام، مسیحیت، یهودیت، زرتشتیگری و سایر ادیان در ارتقاء تصویر بینالمللی ایران و تقویت برند ملی بررسی میشود. همچنین، چالشها و فرصتهای موجود در این حوزه تحلیل و پیشنهادهایی برای سیاستگذاران ارائه شده است.
|اردیبهشت 1404
برندسازی یکی از ارکان اصلی توسعۀ اقتصادی و رقابتی است. در ایران اما محدودیتهای ساختاری و فرهنگی، مسیر برندسازی را پیچیده کردهاند. تشدید نوسانات ارزی، تحریمهای بینالمللی و… باعث شده برخی کسبوکارها توان برنامهریزی بلندمدت را نداشته باشند.
|اردیبهشت 1404
فضای مجازی یا فضای سایبری، مفهومی است که برای نامیدن مجموعهای از ارتباطات درونی انسانها از طریق کامپیوتر و وسائل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی بهکار میرود.
|اردیبهشت 1404
در ادامه، فهرستی از 100 مانع برندسازی ملی ایران در عراق و راهکارهای مقابله با آن ارائه می شود.
|فروردین 1404
در سالهای اخیر، پدیده عربسازی در قزاقستان بهطور فعال مورد بحث قرار گرفته است. این روند واکنشهای گستردهای را در جامعه ایجاد کرده و هم طرفداران و هم مخالفان خود را دارد. عربسازی در زبان، فرهنگ، زندگی دینی و حتی عادات روزمره قزاقها ظاهر میشود. در این مقاله، مفهوم عربسازی، عوامل مؤثر بر توسعه آن و استدلالهای موافقان و مخالفان این پدیده را بررسی خواهیم کرد.
|اسفند 1403
افغانستان با نمایش عمومی حریم و قصر رهبرانش بیگانه نیست. آخرینباری که چنین کاری صورت گرفت، پس از کودتای هفت اردیبهشت احزاب کمونیستی بود.
|اسفند 1403
روزنامه فرهیختگان با رویکردی متفاوت، عدم همراهی رونالدو با تیم النصر به منظور سفر به ایران را مورد بررسی قرار داد.
|اسفند 1403
فرهنگستان اول زبان و ادب فارسی برابرهایی را برای اصطلاحات فوتبالی برگزید که سال ۱۳۱۹ با امضای نخستوزیر وقت ابلاغ شد.
|اسفند 1403
سالهاست که جریانهای قومگرا و کشورها و رسانههای خارجی حامی انها روز بینالمللی زبان مادری در ٢١ فوریه (دوم اسفند) را تفسیر به رای کرده و با مصادرهی آن به عنوان روز زبانهای محلی و قومی، کارزار شریرانهای علیه زبان فارسی، زبان ملی و مادری همه ایرانیان به راه انداختهاند.
|اسفند 1403
هماکنون از نتیجهٔ آموزش زبان فارسی در مدارس باید احساس نگرانی کرد. اگر آموزش زبان با آموزش فکر درست همراه نباشد، در همان حد احتیاج کوچه و بازار متوقف میماند، نه بیشتر. نگرانی بزرگ دیگر، از گسیختگی جوانان از ادب بزرگ فارسی است، که باید لطافت فکری و گشایش روح به آنان ببخشد. اگر از آن بویی نبرند، انسانیت خود را بر چه چیز تکیه دهند؟
|اسفند 1403