استراتژی برند ملی با دانش ایرانی، راهکاری برای حضور در بازارهای جهانی

نائب رئیس اتحادیه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به نقش معاونت علمی اشاره و بیان کرد: معاونت علمی که وظیفه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را بر عهده دارد، باید دید در حوزه بین‌المللی‌سازی این شرکت‌ها و کمک به برندسازی جهانی آنها چقدر فعال بوده و چه میزان بودجه و برنامه عملیاتی مشخصی را به این امر اختصاص داده است.
استراتژی برند ملی با دانش ایرانی، راهکاری برای حضور در بازارهای جهانی
1404/02/13 - 20:34
تاریخ و ساعت خبر:
1780
کد خبر:
برند ملی - برنامه «برند ملی» رادیو گفت‌وگو با موضوع برندسازی ملی ایران از رهگذر تولید ملی و با حضور محمدرضا کمپانی، نائب رئیس تشکل‌های دانش‌بنیان و نائب رئیس اتحادیه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به روی آنتن رفت.

محمدرضا کمپانی به تشریح وضعیت ایران در این صنعت در سطح منطقه پرداخت و بیان کرد: تجهیزات پزشکی ساخت ایران در منطقه غرب آسیا و کشورهای همسایه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان گفت در مقایسه با کشورهایی نظیر روسیه، ترکیه و دیگر همسایگان، محصولات ما یک‌سروگردن بالاتر قرار دارد.

وی با تفکیک تجهیزات پزشکی به دودسته کلی توضیح داد: ما یک بخش دستگاه‌ها یا دیوایس‌ها (Devices) را داریم و بخش دیگر مربوط به کالاهای مصرفی (Consumables) است. در حوزه دستگاه‌ها، ایران پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته و توانمندی بالایی در تولید انواع تجهیزات بیمارستانی و تشخیصی دارد.

نائب رئیس اتحادیه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در خصوص بخش مصرفی‌ها افزود: این بخش خود به دودسته تقسیم می‌شود؛ یکی کالاهای مصرفی عمومی مانند سرنگ، دستکش، انواع کیسه‌ها و ماسک‌ها که خوشبختانه در این زمینه به خودکفایی کامل رسیده‌ایم، نیاز به واردات نداریم و حتی بخش قابل‌توجهی از تولیدات مازاد بر نیاز داخل، صادر می‌شود.

وی افزود: دسته دوم، کالاهای مصرفی تخصصی و فوق‌تخصصی هستند، مانند استنت‌های قلبی، شنت‌های مغزی و تجهیزات خاص آنژیوگرافی. در این بخش، تولیدات داخلی تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز کشور را پوشش می‌دهد و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود. البته همین بخش وارداتی، خود یک بازار بزرگ و فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی است تا با سرمایه‌گذاری و ارتقای فناوری، سهم بیشتری از آن را به دست آورند.

کمپانی در پاسخ به پرسشی درباره موانع و راهکارهای برندسازی جهانی محصولات ایرانی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین چالش ما در این مسیر، بحث تحریم‌هاست. متأسفانه به دلیل تحریم‌ها، ما نمی‌توانیم به‌سادگی با برچسب ساخت ایران (Made in Iran) محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه کنیم و حتی در نقل‌وانتقالات مالی و دریافت پول حاصل از صادرات نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم.

وی استراتژی فعلی شرکت‌های ایرانی برای فائق آمدن بر این محدودیت‌ها را تشریح کرد و گفت: راهکاری که ما طی هفت - هشت سال اخیر در پیش گرفته‌ایم، ایجاد پایگاه‌های صادراتی در کشورهای هدف است. ما با همکاری نمایندگان و شرکای محلی در آن کشورها، اقدام به ایجاد برند محلی می‌کنیم، اما تکنولوژی، دانش فنی و بعضاً قطعات اصلی از ایران تأمین می‌شود. در واقع، محصول نهایی با برند آن کشور عرضه می‌شود، اما پشتوانه علمی و فنی آن ایرانی است.

رئیس تشکل‌های دانش‌بنیان با ذکر نمونه‌هایی از این راهبرد افزود: این مدل همکاری و تولید مشترک در کشورهایی مانند عراق، ترکیه، مالزی، سوئد و بلاروس پیاده‌سازی شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است. همچنین، برنامه‌ریزی برای ایجاد پایگاهی مشابه در منطقه آسیای میانه در دست اقدام است که ان‌شاءالله طی دو - سه ماه آینده عملیاتی خواهد شد. این روش به ما کمک می‌کند تا ضمن حفظ کیفیت و صدور دانش فنی ایرانی، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها را دور بزنیم.

وی بر لزوم حمایت‌های نهادی برای موفقیت برندهای ایرانی در سطح جهانی تأکید کرد و گفت: نهادهایی مانند سازمان توسعه تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند.

کمپانی با طرح سؤالی انتقادی اظهار کرد: باید پرسید سازمان توسعه تجارت به‌عنوان متولی اصلی توسعه صادرات غیرنفتی، چقدر برای معرفی، تبلیغ و شناساندن محصولات و برندهای ایرانی در سطح بین‌المللی سرمایه‌گذاری و اقدام مؤثر انجام داده است؟ حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیازمند حمایت جدی برای تأمین فضای مناسب، غرفه‌آرایی حرفه‌ای و ارائه قوی است که متأسفانه حمایت‌ها در این بخش کافی نیست.

وی به نقش معاونت علمی اشاره و بیان کرد: معاونت علمی نیز که وظیفه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را بر عهده دارد، باید دید در حوزه بین‌المللی‌سازی این شرکت‌ها و کمک به برندسازی جهانی آنها چقدر فعال بوده و چه میزان بودجه و برنامه عملیاتی مشخصی را به این امر اختصاص داده است.

نائب رئیس اتحادیه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی تأکید کرد: پتانسیل فنی و کیفی محصولات ایرانی، به‌ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی، بسیار بالاست، اما برای تبدیل‌شدن به برندهای شناخته شده جهانی، نیازمند رفع موانع ساختاری داخلی، تسهیل فرایندهای صادراتی و مهم‌تر از همه، حمایت هدفمند و عملی نهادهای دولتی و حاکمیتی در زمینه بازاریابی و برندسازی بین‌المللی هستیم.

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/1780
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
مستند کافا اسپورت از حضور اسماعیل کارتال در ایران و پرسپولیس
1403/12/13 - 01:40 _ تعداد بازدید: 985
رسانه معروف ترکیه ای کافا اسپورت مستندی از یک روز کاری اسماعیل کارتال مربی جدید و سردار دورسون ستاره ترکیه ای جدید تیم پرسپولیس منتشر کرده است.
بیشتر بدانیم
معرفی بزرگترین مگا پروژه های عمرانی ایران در سال 2024
1403/08/04 - 22:59 _ تعداد بازدید: 838
کانال Civil Mentors در یوتیوب به معرفی مگاپروژه های عمرانی ایران پرداخته است.
بیشتر بدانیم
مستند قدرت بینش (Power of Vision)
1403/08/24 - 20:21 _ تعداد بازدید: 827
ژول آرتور بارکر، نويسنده و آينده‌پژوه مشهور، مدير انديشکده Infinity ـ يک کانون تفکر شناخته‌شده در سطح بين‌المللي ـ است. از سال 1974 تا کنون، ژول بارکر، در نشريات مختلفي قلم زده و براي بيش از يک ميليون نفر در سرتاسر دنيا سخن‌راني کرده است.
بیشتر بدانیم
چرا شکست دادن ایران غیرممکن است…
1403/08/23 - 15:36 _ تعداد بازدید: 827
کانال پرمخاطب We love Africa در یوتیوب با این تیتر نوشت: در سال 2024، ایران با یکی از شدیدترین ترکیبات تهدیدهای خارجی در تاریخ معاصر مواجه است: حملات هوایی مستقیم اسرائیل به زیرساخت های نظامی این کشور، تحریم های اقتصادی بی امان غرب، حملات سایبری، و تهدید دائمی درگیری های منطقه ای. با این حال، ایران همیشه دوام می آورد.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir