مرکز پژوهشهای اتاق ایران با انتشار گزارش " دیپلماسی اقتصادی ترکمنستان" به بررسی ساختار اقتصادی و تجاری ترکمنستان، مهمترین اسناد و استراتژیهای کلان اقتصادی این کشور و روابط آن با ایران می پردازد. برخی از مهمترین نکات مطرح شده در این گزارش شامل موارد ذیل است.
تصویر ایران با ابعاد مختلف، لحن و نگرش و گفتمان در مطبوعات برجستۀ ترکیه نسبت به ایران در طی زمان و طبق روابط دو جانبه و تحولات منطقه تغییر یافته است.
مرکز پژوهشهای اتاق ایران با انتشار گزارش " گذرگاه زنگزور: پیامدهای آن بر موقعیت ژئواکونومیک ایران" به بررسی پیشینه تاریخی ایجاد این گذرگاه در سایه جنگهای ارمنستان و آذربایجان، نگاه تحلیلگران داخلی و خارجی در ایران به این گذرگاه و ژئوپلیتیک و ژئواکونومی آن با توجه به حجم مبادلات کشورهای پیرامونی میپردازد و در پایان نتیجهگیری و توصیههای سیاستگذاری ارائه می نماید. برخی از مهمترین نکات مطرح شده در این گزارش شامل موارد ذیل است.

منطقه خاورمیانه، بهویژه در چند دهه اخیر، شاهد تحولات سیاسی و اقتصادی پیچیده و پرتنشی بوده است که به دلیل رقابتهای منطقهای و منافع متضاد کشورهای مختلف، همواره در کانون توجه جهانی قرار داشته است. یکی از این تحولات، توافقنامه امنیتی اخیر میان عراق و ترکیه است که به نظر میرسد بهطور ویژه به تغییرات اساسی در ساختار قدرت و نفوذ در این منطقه منجر شود. این توافق، بهویژه با توجه به روابط تاریخی پیچیده این کشورها با ایران و همچنین مشکلات دیرینه بر سر منابع آب، اهمیت ویژهای پیدا کرده است. تحلیل این توافق و بررسی تأثیرات آن بر نفوذ ایران، وضعیت اقتصادی و اجتماعی عراق، و تغییرات استراتژیک در منطقه، میتواند به درک بهتری از تحولات جاری و آینده در سپهر سیاسی خاورمیانه کمک کند. این توافقنامه امنیتی، که در پسزمینه رقابتهای منطقهای و بحرانهای مداوم به امضا رسیده است، شامل ابعاد مختلفی از جمله اهداف امنیتی، اقتصادی و زیستمحیطی است. در این راستا، درک چگونگی تأثیر این توافق بر نفوذ ایران در عراق و همچنین بررسی پیامدهای آن برای استراتژیهای منطقهای و اقتصادی ترکیه، اهمیت زیادی دارد. در این تحلیل، با تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف این توافق، به بررسی تأثیرات آن بر روابط بینالمللی و وضعیت داخلی عراق پرداخته خواهد شد.
واکنش کارشناس قرقیز بر ابتکار دولت ترکیه: «اگرچه این تغییر نام برای ما هیچ اثر منفی ندارد و آنها می توانند این منطقه را «ترکستان» بنامند، اما از نظر تاریخی و جغرافیایی این کاملاً صحیح نیست. سرچشمه های تاریخی چینی برای اولین بار از قرقیزها در قرن سوم قبل از میلاد یاد می کنند. تشکل های ترکی بعدها پیدا شدند. اینها برخوردهای ژئوپلیتیک است.»
تصویر و برند ملی یک کشور در نظام بینالملل و در بین افکار عمومی جهانی ساخته و پرداخته میشود. کشورهای مختلف نیز بهدنبال آن هستند که از ابزارهای گوناگون، تصویر الهامبخش و جذابی از خود ارائه کنند. تصویری که افزون بر نمایش قدرت یک ملت، نشاندهنده حوزه نفوذ و کنشگری مؤثر در عرصه بینالملل باشد.
رهبران جهان ترک ۳ آبان در اجلاس بعدی سازمان کشورهای ترک (OTS) در بیشکک گرد هم میآیند. انتظار میرود، این نشست که نمادی از ۱۵ سال فعالیت این سازمان است، یک جلسه برجسته باشد. قرار است شورای سران دولتها و معاونان سران کشورهای عضو این سازمان ایجاد شود که انگیزه جدیدی به همکاری خواهد داد.
امارات متحده عربی یک کمپین رسانهای جهانی را با همکاری ادریس البا، بازیگر مشهور، برای جذب سرمایهگذاران بیشتری از سراسر جهان راهاندازی کرد.