برندهای ملی با تصویری که از یک کشور نزد افکار عمومی جهان میسازند، جایگاه قابل توجهی را برای هر کشور ایجاد میکنند. صرف نظر از اینکه یک کشور چه ظرفیتهای درونی برای خلق و ارتقاء برند ملی خود دارد، پتانسیل و نقشی که ارتباطات و رسانه در برندسازی ملی دارد، بسیار حائز اهمیت است.
برند ملی - هدف کلی این پژوهش شناخت لازمههای دیپلماسی رسانهای برای دستیابی به برند ملی به عنوان یکی از عناصر تاثیرگذار بر تصویر ملی کشورها است. جهت شناسایی عناصر رسانهای مؤثر بر برند ملی، با افرادی که در حوزة رسانه و ارتباطات بینالملل از خبرگی آکادمیک و تجربی برخوردار بودند، مصاحبههای عمیق صورت گرفت. سپس با تجزیه و تحلیل این مصاحبهها به روش تحلیل تم، “ مدل دیپلماسی رسانهای جهت دستیابی به برند ملی” طراحی شد. بر اساس مدل حاصل از نتیجة این پژوهش، هفت شاخص برند ملی عبارت از توریسم، موقعیت جغرافیایی، تاریخ، مردم، سیاست و حکومت، فرهنگ و اقتصاد است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، برای معرفی برند ملی نیاز به فراهم کردن الزاماتی است که بخشی از این الزامها به فعالیتهای رسانهای مربوط میشود. همچنین در این مدل به تاکتیکهای دیپلماسی رسانهای که منجر به دستیابی به برند ملی و یا ارتقای آن میشود اشاره شده است.
از اینجا مطالعه و دانلود کنید