مدیر امور آزمایشگاه و تحلیل داده پژوهشکده محیطزیست و توسعه پایدار اظهار کرد: مصرف بالای انرژی و وابستگی به سوختهای فسیلی، منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانهای شده و این موضوع در شاخصهای مرتبط با تغییرات اقلیمی، رتبه ایران را تحتتأثیر قرار داده است.
اولین رویداد از سلسله رویدادهای بینالمللی “برند ملی“ با موضوع “برندسازی ملی: با رویکرد فرهنگی” روز چهارشنبه ۸ اسفند ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ توسط اندیشکده حرف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. بیش از ۶۵ نفر از کشورهای یونان، بریتانیا، آفریقای جنوبی، آلمان، ویتنام، نیجیریه و ایران برای حضور در این رویداد ثبتنام کرده بودند.
در ششمین قسمت از برنامه برندملی در رادیو گفت و گو، جایگاه حفاظت از محیط زیست در برندسازی ملی ایران بررسی شد.
در پنجمین قسمت از برنامه برندملی در رادیو گفت و گو، جایگاه رهبران سیاسی در برندسازی ملی با تاکید بر محور مقاومت در برندسازی ملی ایران بررسی شد.
محمود نقدیپور با تأکید بر اینکه مقاومت فراتر از یک مفهوم نظامی، یک نهضت اصیل فکری و فرهنگی است، گفت: در عصر جنگ روایتها، جبهه مقاومت باید روایتگری جدید و مستقلی از خود ارائه دهد و از انحصار روایتگری جریان لیبرال غربی خارج شود.
احمد دستمالچیان، انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در تاریخ برندسازی ایران دانست و گفت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، برند آزادیخواهی، صلح، ثبات و امنیت بر اساس آموزههای دینی را خلق کرد و با ارائه تعریفی نو از مبارزه با ظلم و استکبار، مقاومت را بهعنوان نمود اصلی این برند، به جهانیان معرفی نمود.
حجتالاسلام غریبرضا با اشاره به هراس رسانههای غربی از گسترش پیام وحدتبخش مقاومت، گفت: آنها با تمام توان، در پی تخریب چهره جمهوری اسلامی و جریان مقاومت هستند. در داخل ایران، بر مسائل اقتصادی و قومی تمرکز میکنند و در خارج، به ایرانهراسی، اسلامهراسی و شیعههراسی دامن میزنند.
یک منتقد سینما با ابراز امیدواری از اینکه با اتخاذ رویکردی صحیح و اصولی، سینمای ایران بتواند به جایگاه واقعی خود دست یابد و بهعنوان ابزاری قدرتمند برای معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی به جهانیان، ایفای نقش کند، بیان کرد: این مهم، نیازمند بازنگری در سیاستها، حمایت از نیروهای متعهد و متخصص و پرهیز از تقلید کورکورانه از الگوهای غربی است.
کارشناس حوزه تحلیل گفتمان انتقادی و رتوریک با اشاره به کلیشههای شکلگرفته در سینمای ایران، گفت: متأسفانه برخی فیلمها بهجای اینکه تصویر مثبتی از ایران ایجاد کنند، بهصورت متناقض تصویری منفی از کشور ارائه میدهند. در این فیلمها، ایران نه جایی برای ماندن، بلکه جایی برای رفتن معرفی میشود.
مدیرعامل موزه سینما ضمن تشریح برنامههای این موزه برای معرفی فرهنگ و هنر ایران، از عزم جدی برای ارتقای برند ملی ایران در عرصه بینالمللی خبر داد و جشنواره فیلم فجر امسال را گامی مثبت در جهت بازگشت رونق به سینماها دانست.
مدیرکل مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه صنعت گردشگری میتواند نقشی کلیدی در اصلاح تصویر ایران در عرصه بینالمللی ایفا کند، گفت: گردشگری ظرفیت بسیار خوبی برای تغییر نگرشها و اصلاح تصویر مخدوش ایران در رسانههای خارجی دارد.
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به انتقاد از سیاستگذاریهای دولتی در حوزه گردشگری پرداخت و گفت: متأسفانه، دولت بهجای حمایت از بخش خصوصی و تسهیل فعالیتهای آن، با وضع قوانین و مقررات دستوپاگیر، موانعی بر سر راه این بخش ایجاد میکند.