چرا ایران از حضور در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ انصراف داد؟

انصراف ایران برای حضور در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ مورد نقد روزنامه اعتماد قرار گرفته است.
چرا ایران از حضور در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ انصراف داد؟
1403/10/09 - 14:04
تاریخ و ساعت خبر:
1627
کد خبر:
برند ملی - اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های صنعت و فناوری جهان است؛ تیرماه امسال شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اعلام کرده بود که امکان حضور ایران در این نمایشگاه فراهم شده است و می‌توان از این فرصت برای معرفی توانمندی‌های ایران در این حوزه استفاده کرد.

این رویداد جهانی از ۲۴ فروردین ماه لغایت ۲۱ مهرماه سال آینده با موضوع طراحی جامعه آینده برای زندگی بشر برگزار خواهد شد؛ موضوع اصلی اکسپو ژاپن طراحی جامعه آینده برای زندگی بشر است. در این نمایشگاه سه موضوع به عنوان عناوین فرعی این نمایشگاه تعریف شده است که این موضوعات عبارتند از: «نجات زندگی بشر»، «توانمندسازی زندگی بشر» و «پیوند زندگی بشر».

برآورد پیش‌بینی بازدیدکنندگان حدود ۲۸ میلیون نفر است که ۱۰ درصد از این شرکت‌کنندگان خارجی هستند. اکسپو 2025 ژاپن به عنوان یک رویداد جهانی، بستری برای نمایش نوآوری‌ها در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های سبز فراهم می‌آورد. ژاپن با تمرکز بر طراحی آینده‌ای بهتر برای جامعه جهانی، به عنوان پیشگام در این حوزه‌ها شناخته می‌شود. ایران نیز با منابع طبیعی غنی و نیروی انسانی ماهر، فرصت‌های زیادی برای مشارکت در این رویداد داشت، اما متاسفانه به‌طور کلی از حضور در این نمایشگاه انصراف داد. این نمایشگاه در حقیقت فرصتی برای نمایش دستاوردهای ایران بود؛ در سال‌های اخیر، ایران در حوزه‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و کشاورزی هوشمند پیشرفت‌هایی داشته است، اما به دلیل تحریم‌ها و تبلیغات منفی، این دستاوردها به درستی معرفی نشدند. اکسپوی 2025 می‌توانست فرصت مناسبی برای ایران باشد، تا نه تنها این توانمندی‌ها را به نمایش بگذارد، بلکه با کشورهای پیشرفته مانند ژاپن همکاری‌های فناورانه و علمی را گسترش دهد. مشارکت در اکسپو می‌توانست سکوی تجاری و دیپلماتیک برای تهران باشد. شرکت در اکسپو 2025 برای ایران تنها یک فرصت نمایشی نبود، بلکه یک سکوی تجاری و دیپلماتیک بود که می‌توانست روابط اقتصادی و سیاسی ایران با ژاپن و دیگر کشورهای شرکت‌کننده را تقویت کند. این رویداد همچنین می‌توانست به جذب سرمایه‌گذاری و تقویت گردشگری در ایران نیز کمک کرده و با معرفی جاذبه‌های گردشگری و پروژه‌های زیرساختی، توجه سرمایه‌گذاران خارجی را جلب کند. با وجود این فرصت‌ها، ایران نتوانست برنامه‌ریزی درستی برای حضور در اکسپو 2025 داشته باشد؛ در حالی که بسیاری از کشورها از ماه‌ها قبل شروع به آماده‌سازی خود برای حضور در این رویداد کرده بودند.

اکسپو فقط یک نمایشگاه جهانی نیست و در عمل یک ظرف زمانی ۱۰ ساله را برای هر کشوری به تصویر می‌کشد. در اکسپو قرار است بیش از ۱۶۰ کشور حضور داشته باشند، قطعا بازدیدکنندگانی از این کشورها به اکسپو ژاپن می‌آیند و حتما کشورها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. سوال این است که آیا چنین ظرفیت بزرگی می‌توانیم پیدا کنیم تا با ایران‌هراسی مقابله کنیم؟

در کجا بهتر از اکسپو می‌توان تصویر ایران امروزین را معرفی و با رسانه‌های مخالف مقابله کرد؟ چه ویترینی بهتر از این پیدا می‌شود؟ می‌توانستیم به ۲۸ میلیون نفر بگوییم ایران آنچه در رسانه‌ها معرفی کردند، نیست و حالا چنین فرصتی از دست رفته است. بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا آینده خود را در سال‌های ۲۰۳۰ یا ۲۰۵۰ یا ۵۰ سال آینده ترسیم کنند و حتی نقشه‌هایی برای رفتن به مریخ می‌کشند و مدعی آن می‌شوند، ضمن اینکه نشان می‌دهند دارای چه قدرتی از لحاظ تکنولوژی و فناوری هستند. ما کجای این نقشه هستیم؟

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/1627
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پر بازدیدترین ها
چرا شکست دادن ایران غیرممکن است…
1403/08/23 - 15:36 _ تعداد بازدید: 594
کانال پرمخاطب We love Africa در یوتیوب با این تیتر نوشت: در سال 2024، ایران با یکی از شدیدترین ترکیبات تهدیدهای خارجی در تاریخ معاصر مواجه است: حملات هوایی مستقیم اسرائیل به زیرساخت های نظامی این کشور، تحریم های اقتصادی بی امان غرب، حملات سایبری، و تهدید دائمی درگیری های منطقه ای. با این حال، ایران همیشه دوام می آورد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 286
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 278
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 262
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir