با توجه به جایگاه بازیهای ویدیویی بهمثابه رسانهای روبهرشد و تأثیرپذیری عمیق و واقعگرایانۀ بازیکنان، این رسانه بستر مناسبی برای معرفی فرهنگ و نشان دادن تصویر کشورهاست و میتواند در جهت تأثیر بر افکار عمومی که هدف اصلی دیپلماسی فرهنگی است، مورد استفاده قرار گیرد.
برند ملی - هدف این پژوهش، بررسی نقش بازیهای ویدیویی در تأثیر بر افکار عمومی و ارائه تصویری مطلوب از کشور، و بهدنبال پاسخ به این پرسش است که آیا در بازیهای ویدیویی ایرانی تصویر مناسبی از کشور به نمایش گذاشته شده است؟. در این مقاله از نظرات گونزالو فراسکا پیرامون بازنمایی در تحلیل بازیهای ویدیویی، نظریۀ قدرت نرم جوزف نای و سخنان بالمر در رابطه با تصویرسازی از کشور استفاده شده است. همچنین با روش نمونهگیری هدفمند، بازی ایرانی «فریاد آزادی: تنگستان»، انتخاب شده است و با تکنیک نشانهشناسی با توجه به الگوی تحلیلی فیلیپ تاگ، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج پژوهش، این بازی از نظر روایت، زمان، مکان، شخصیتها، اشیا، موسیقی و صحنهپردازی، متناسب با فرهنگ و تاریخ کشور است و میتواند ارائهدهندۀ تصویر مطلوبی از تاریخ و فرهنگ کشور و نیز ارزشهای ملی و روحیۀ آزادیخواهی و استکبارستیزی ایرانیان باشد. بهطورکلی بازیهای ویدیویی بهمثابه یک رسانه و کالای فرهنگی پرتقاضا میتوانند در جهت بازنمایی تصویر مثبت از کشور کشور مورد استفاده قرار گیرند.
مقاله را از اینجا مشاهده و دانلود کنید