ظرفیتهای رسانههای اجتماعی برای جذب دانشجویان خارجی
گزارش شاخصهای حوزههای علوم و فناوری در سال ۲۰۱۸ با مقایسه وضعیت قدرتهای علمی جهان، اعلام کرده است ایران در سالهای ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) تا ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)، پنجمین رشد سالانه سریع جهان را در تولید مقالات علمی کسب کرده و در رتبه 15 جهان در زمینه تولید علم قرار دارد.
1403/09/04 - 18:27
تاریخ و ساعت خبر:
1444
کد خبر:
برند ملی - بر اساس گزارش مؤسسه نیچر ایندکس در 24 ژانویه 2018 میلادی، ایران در دهه اخیر با 22 درصد نرخ رشد سالانه در مقایسه با سایر کشورهای جهان، بزرگترین جهش علمی را در حوزههای علوم و فنی مهندسی انجام داده و مقام نخست را در سطح جهان کسب کرده است.
امروزه جذب دانشجویان خارجی بهمثابه يک کسبوکار پرسود، نقش کليدي نیز در توسعه علمی، فرهنگي و اجتماعي کشورهاي مبداء و ارتقاء سرمایههای نامشهود آن دارد.
این دانشجویان بهعنوان سفیران علمی فرهنگی ایران زمانی که به کشور خود برمیگردند، میتوانند نقش عمدهای در شکلگیری همکاریهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی متقابل نیز داشته باشند.
هماکنون حدود 34 هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاههای دولتی و آزاد مشغول به تحصیل در ایران هستند. هدف برنامه ششم توسعه در بینالمللیسازی دانشگاهها رسیدن به ۷۵ هزار دانشجوی بینالمللی است. برنامهای که با هوشمندی درزمانی زودتر هم قابلدستیابی است.
هزینه دوره چهار و نیم ساله کارشناسی در ایران بهطور میانگین حدود 4000 دلار میشود که در مقایسه با کشورهای دیگر (با توجه به زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری موجود در ایران) ایده آل است و میتواند دانشجویان زیادی را با کمی خلاقیت و اطلاعرسانی مناسب جذب کند.
ایران با 15 کشور دارای مرز آبی و خاکی است و 23 کشور نیز بهطور مستقیم در حوزه تمدنی ایران به شمار میآیند. عمده این کشورها دارای سطح توسعهیافتگی پایین و زیرساختهای اندک و گران در زمینه آموزش عالی هستند که این فرصت را از متقاضیان برای ادامه تحصیل سلب میکند. لذا همسایگی و اشتراکات فرهنگی و زبانی بسیاری از این شهروندان با استانهای همجوار مرزی در ایران میتواند دانشجویان زیادی را جذب واحدهای دانشگاهی مجاور کند.
علیرغم اینکه علاقهمندی زیادی در کشورهای همسایه برای تحصیل در ایران وجود دارد. یکی از مشکلات این افراد برای تحصیل در ایران، ضرورت فراگیری زبان فارسی در بدو امر است که میتواند آنها را از این تصمیم منصرف کند.
این در حالی است که برای مثال استانهای کردنشین میتوانند دانشجویان زیادی را از عراق، سوریه و ترکیه جذب کند. در خصوص شهروندان عربزبان نیز دانشگاههای شهرهایی مانند اهواز، آبادان و خرمشهر مستعد جذب دانشجویان این کشورها بخصوص از عراق هستند. استانهای آذریزبان نیز به همین ترتیب و ...
همچنین مسئولین وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاهها بایستی تلاش کنند تا در راستای دیپلماسی عمومی با رایزنی با مسئولین کشورهای مختلف در زمینه به رسمیت شناختن مدارک دانشگاههای ایران رایزنی کنند.
مشکل اساسی افراد متقاضی برای تحصیل در دانشگاههای ایران، نبود سایتهای دانشگاهی و سامانههای تعاملی موثر برای ثبت آنلاین درخواستها و اخذ مدارک و اطلاعات لازم برای افراد متقاضی است. سایتهای موجود اطلاعات حداقلی را نیز در مورد دانشگاههای مختلف و رشتههای آن نمیدهد و بر اعتبار دانشگاهها اثر معکوس گذاشته است. ایجاد بانکهای جامع معرفی دانشگاهها به همراه امکان درخواست، میتواند نقطه عطف ارتقای جذب دانشجویان خارجی باشد.
در مرحله بعدی فعالیت در شبکههای اجتماعی فرصت مناسبی است که میبایست مراکز آموزش عالی با درک اهمیت آن به فعالیت، بازاریابی دیجیتالی و راهنمایی کاربران برای جذب دانشجو از طریق این ابزار موثر بپردازند. برای دستیابی به این امر پیشنهاد میشود:
1-یک هشتگ مشترک برای تحصیل در ایران به زبانهای مختلف طراحی شود تا کاربر بامطالعه محتواهای تولیدشده حتیالامکان پاسخ سوالات خود را دریافت کند.
2-کلیه واحدهای دانشگاهی سراسری و آزاد واجد شرایط در شبکههای اجتماعی اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و لینکدین حساب ویژه خود را به زبانهای انگلیسی، عربی و زبانهایی از قبیل آذری، کردی، اردو و ... افتتاح کنند. از کاربردهای پیامرسانهای موبایلی نیز برای ارتباطگیری نباید غفلت شود
3-بروز رسانی مستمر و خلاقانه این حسابها و رها نشدن آنها ضروری است. علاوه بر دستاوردها و ویژگیهای علمی تاکید بر جنبههای مختلف دانشگاهها از قبیل امکانات ورزشی و تفریحی، خوابگاهی و ... اهمیت دارد.
4-مسئولین شبکههای اجتماعی ضروری است بهطور مستمر راهنماییهای لازم به متقاضیان را در مورد تحصیل در دانشگاهها در اختیار آنها قرار داده و به نظرات آنها پاسخ دهند.
5-پیشنهاد میشود از ظرفیت دانشجویان خارجی برای مدیریت این حسابها استفاده و کمپینهای مختلفی با ایدههای این افراد ایجاد شود.
6-تولید محتواهای تصویری و مستندهای ویدئویی با حضور دانشجویان خارجی و اشتراکگذاری آن تاثیر زیادی در ایجاد تصویر مثبت و جذب دانشجویان دارد.
بازگشت به ابتدای صفحه
چرا شکست دادن ایران غیرممکن است…
1403/08/23 - 15:36 _ تعداد بازدید: 590
کانال پرمخاطب We love Africa در یوتیوب با این تیتر نوشت: در سال 2024، ایران با یکی از شدیدترین ترکیبات تهدیدهای خارجی در تاریخ معاصر مواجه است: حملات هوایی مستقیم اسرائیل به زیرساخت های نظامی این کشور، تحریم های اقتصادی بی امان غرب، حملات سایبری، و تهدید دائمی درگیری های منطقه ای. با این حال، ایران همیشه دوام می آورد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 283
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 274
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 259
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبهبندی کشورها توسط آن اعلام میشود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم