ورزش به عنصر مرکزی برندسازی ملی رواندا تبدیل می شود
رواندا در کنار کمپین های متعدد برای تبلیغ برند ملی خود، به ورزش به عنوان وسیله ای برای تبلیغ روی آورده است. این کشور پس از همکاری با تیم های معروف ورزشی برای تبلیغات مقاصد گردشگری خود تصمیم به میزبانی مسابقات بزرگ بین المللی گرفته است.
1403/08/08 - 20:30
تاریخ و ساعت خبر:
1247
کد خبر:
برند ملی - نقش ورزش در ارتقای برند ملی کشورها به طور فزاینده ای روشن شده است. تنها کافی است که سوابق رسانه ای ساحل عاج در جام ملت های آفریقا 2022، قطر در جام جهانی 2022 یا عربستان سعودی با برنامه ریزی های اخیر را مشاهده کنید.
امروزه ورزش به عنوان ابزاری موثر برای قرار دادن یک کشور بر روی نقشه است. این یک روش جدید نیست. در قرن نوزدهم، کریکت توسط بریتانیا برای انتقال ارزش های بریتانیا استفاده شد. این تبلیغ مبتنی بر ورزش اکنون در آفریقا، به ویژه از طریق رواندا، در حال بازگشت است. این کشور اخیراً از برنامه های خود برای میزبانی جایزه بزرگ فرمول 1 رونمایی کرده است. مقامات رواندا پروژه ای را ارائه کرده اند که توسط لوئیس همیلتون قهرمان هفت دوره جهان پشتیبانی می شود و به نظر می رسد در راه متقاعد کردن هیئت حاکمه فرمول 1 برای بازگشت به این قاره، 31 سال پس از مسابقه جایزه بزرگ کیالامی در آفریقای جنوبی است.
اگر پروژه فرمول 1 پس از لیگ بسکتبال آفریقا و مسابقات قهرمانی دوچرخه سواری جاده ای جهان به میزبانی کیگالی به نتیجه برسد، ورزش نقش اصلی خود را در استراتژی های تبلیغاتی رواندا مستحکم خواهد کرد.
در آگوست 2023، رواندا قرارداد همکاری با بایرن مونیخ امضا کرد. این قرارداد به کشور این امکان را می دهد که در طول هر مسابقه باشگاه فوتبال آلمان، لوگوی "Visit Rwanda" را بر روی تابلوهای دیجیتال اطراف آلیانز آرنا نمایش دهد. این امر باعث تقویت کمپین برندسازی کشور "Visit Ruanda" می شود، به ویژه با توجه به اینکه بایرن مونیخ نه تنها استادیوم های خود را پر می کند، بلکه در بین باشگاه های ورزشی پرطرفدار در سطح جهانی نیز قرار دارد.
هیئت توسعه رواندا (RDB)، آژانس دولتی که مسئولیت برندسازی ملی را بر عهده دارد، با این توافق حداقل ریسک را متحمل شد. این اولین بار نیست که رواندا با یک باشگاه فوتبال برای اهداف تبلیغاتی همکاری می کند. در سال 2019، رواندا با پاری سن ژرمن شراکتی امضا کرد که با نمایش لوگوی «Visit Rwanda» روی پیراهن باشگاه و تسهیل بازاریابی چای و قهوه رواندا، مقاصد گردشگری رواندا را تبلیغ کرد. یک سال قبل، رواندا با باشگاه انگلیسی آرسنال وارد همکاری مشابهی شده بود. در آن زمان، این معامله در رواندا جنجال برانگیخت، در درجه اول به دلیل هزینه 40 میلیون دلاری آن. سازمان گردشگری رواندا اظهار داشت که این سرمایه گذاری با آرسنال می تواند درآمد گردشگری این کشور را دو برابر کند که در صورت موفقیت آمیز بودن این استراتژی، این رقم می تواند سالانه به 800 میلیون دلار برسد.
در سال 2023، رواندا 620 میلیون دلار درآمد گردشگری ایجاد کرد که نشان دهنده افزایش 124 درصدی نسبت به سال 2020 در طول همه گیری و 24 درصد بیشتر از سال 2019 است. در حالی که این رشد را نمی توان صرفاً به ارتقای کشور از طریق ورزش نسبت داد، این استراتژی به درآمدهای گردشگری در حالی که رواندا به دنبال گسترش ابتکارات خود است.
در سال 2021، زمانی که تصمیم به برگزاری اولین تورنمنت آفریقایی خود، لیگ بسکتبال آفریقا (BAL) گرفت، رواندا به عنوان میزبان مسابقات انتخاب شد. دلیل این انتخاب ساده است: این کشور توانایی خود را برای میزبانی چنین رویداد مهمی با اجرای موفقیت آمیز یک تورنمنت مقدماتی برای فدراسیون بین المللی بسکتبال (FIBA) برای آفریقا در دسامبر 2020 نشان داد. در همان سال رواندا میزبان مسابقات قهرمانی والیبال مردان آفریقا بود. این کشور همچنین میزبان مسابقات قهرمانی کریکت آفریقا در سال 2022 بود و پس از آن هفتاد و سومین کنگره فیفا و دومین دوره لیگ بسکتبال آفریقا در آن برگزار شد.
درباره رواندا:
احتمالا بسیاری با شنیدن نام کشور رواندا به یاد درگیری های قومی و فیلم هتل رواندا بیفتند. این کشور آفریقایی در قالب کمپین #visitrwanda ری برندینگ خود را آغاز کرده است. احداث یک باشگاه جامع گلف در منطقه گردشگری کیگالی و جذب توریست یکی از اقدامات محوری برای بازسازی چهره این کشور در یکی دو سال اخیر بوده است.
در وب سایت باشگاه بایرن مونیخ پس از اخذ قرارداد با این کشور برای تبلیغ کمپین VISIT RWANDA آمده است: مناظر منحصربهفرد رواندا نام «سرزمین هزار تپه» را به آن داده است. طی دو دهه گذشته، این کشور ثبات سیاسی و اجتماعی را تجربه کرده است که از رشد اقتصادی قوی برخوردار شده است. رواندا به دلیل کیفیت حکمرانی، تعهد به پایداری و نقش مهمی که زنان در زندگی این کشور ایفا می کنند، شناخته می شود.
رواندا ورزش را به عنوان یکی از ارکان تحول و توسعه اجتماعی می شناسد. این کشور در حال ترویج ورزش در تمام زوایای جامعه بدون تعصب به جنسیت، سن یا ظرفیت فیزیکی است. محبوب ترین ورزش رواندا فوتبال است که در تمام نقاط کشور بازی می شود. محبوبیت بسکتبال، دوچرخه سواری و والیبال همچنان در حال افزایش است.
![بازگشت به ابتدای صفحه](/images/up.png)
بازگشت به ابتدای صفحه
چرا شکست دادن ایران غیرممکن است…
1403/08/23 - 15:36 _ تعداد بازدید: 589
کانال پرمخاطب We love Africa در یوتیوب با این تیتر نوشت: در سال 2024، ایران با یکی از شدیدترین ترکیبات تهدیدهای خارجی در تاریخ معاصر مواجه است: حملات هوایی مستقیم اسرائیل به زیرساخت های نظامی این کشور، تحریم های اقتصادی بی امان غرب، حملات سایبری، و تهدید دائمی درگیری های منطقه ای. با این حال، ایران همیشه دوام می آورد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 283
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 273
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 259
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبهبندی کشورها توسط آن اعلام میشود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم