آفریقای جنوبی از زمان انحلال نظام آپارتهید و واگذاری حاکمیت به سیاهان دیپلماسی فرهنگی نوینی را به عنوان بخشی از راهکار کلان خود اتخاذ نموده است.
ارتباط فردی از یک فرهنگ با مردمانی از فرهنگ دیگر با تاکید بر فرد و حضوری بودن را ارتباطات میانفرهنگی میگویند. این موضوع از نظر اسلامی نیز ظرفیت پرداخت و پژوهش دارد، زیرا اسلام رکن مهم فرهنگی کشور ایران بوده و خود نیز برنامه جامع زندگی بشر است.
پیش فرض همسایگی، وجود فهمی از نسبت خود با دیگری است؛ الگوی خود و دیگری از الگوهای نشانه شناختی مطالعه فرهنگ است. هر فرهنگی بر مبنای تنظیمگریرابطه و نسبت خود با دیگر فرهنگ ها کار میکند.
امروزه دیپلماسی فرهنگی از پدیدههای جذاب و اثربخش در عرصه ارتباطات بینالمللی به حساب میآید. هر کشوری بر اساس اهداف اعلامی خود، به برنامهریزی و اجرای فعالیتهای دیپلماسی فرهنگی میپردازد تا بهترین عملکرد را ارائه کرده و نتایج مطلوب را بدست آورد. جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس اولویتهای خود، به فعالیت در زمینه دیپلماسی فرهنگی در کشورهای هدف خود میپردازد.
در عصر ارتباطات، شبکه های اجتماعی و هوش مصنوعی، افکار عمومی چه در سطح ملی و چه بین المللی از اهمیت ویژه ای برخودار شده است. در حقیقت، ساخت ذهنیت فردی، اجتماعی، بین المللی و جهانی بر پایه رسانه ها در حال شکلگیری است. در این زمینه نقش دیپلماسی های مختلف، به ویژه دیپلماسی فرهنگی در ارتباط با تودههای مخاطب به عنوان مخاطب عام در سطح بین المللی حائز اهمیت بسیار است.
دیپلماسی تبلیغی بهمثابه یکی از گونههای دیپلماسی مضاف، با وجود پیشینهای درخور در تاریخ مسلمانان، تاکنون بهصورت جداگانه موضوع بررسی و پژوهش قرار نگرفته است.
دیپلماسی شهری پدیدهای نوین و در حال تکامل است که به شهرها کمک میکند در عرصههای بینالمللی مستقلانه عمل کنند و تأثیر خود را بر سیاستها و اقتصاد جهانی گسترش دهند.
با توجه به جایگاه بازیهای ویدیویی بهمثابه رسانهای روبهرشد و تأثیرپذیری عمیق و واقعگرایانۀ بازیکنان، این رسانه بستر مناسبی برای معرفی فرهنگ و نشان دادن تصویر کشورهاست و میتواند در جهت تأثیر بر افکار عمومی که هدف اصلی دیپلماسی فرهنگی است، مورد استفاده قرار گیرد.
وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی در مراسم رونمایی از ۱۱۰۰ لوح باستانی دوران هخامنشی گفت: ما باید بتوانیم هدف ۱۵ میلیون گردشگر را در پایان برنامه هفتم محقق کنیم.
ایران و قزاقستان، دو کشور با پیشینههای فرهنگی و تاریخی غنی، در منطقه اوراسیا بهعنوان حلقههای ارتباطی میان تمدنهای شرقی و غربی شناخته میشوند. تعاملات فرهنگی میان این دو کشور، ریشه در تاریخ مشترک، اشتراکات زبانی و دینی، و تأثیرات متقابل اقتصادی و اجتماعی دارد.
نماهنگ توانمندی های میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران در حاشیه مجمع دیپلماسی برند رونمایی شد.
در چشم انداز توسعه ای، کشورهای جذاب و ثروتمند دنیا، مرکز آمال و آرزوهای سیاستمدران، نخبگان، سرمایه گذاران، کارآفرینان و مرکز توجه مردم عادی دنیا هستند. ثروت به خودی خود جذابیت، ارتقاء، شهرت مثبت و برند بین المللی می آورد.