امروزه دیپلماسی فرهنگی از پدیدههای جذاب و اثربخش در عرصه ارتباطات بینالمللی به حساب میآید. هر کشوری بر اساس اهداف اعلامی خود، به برنامهریزی و اجرای فعالیتهای دیپلماسی فرهنگی میپردازد تا بهترین عملکرد را ارائه کرده و نتایج مطلوب را بدست آورد. جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس اولویتهای خود، به فعالیت در زمینه دیپلماسی فرهنگی در کشورهای هدف خود میپردازد.
برند ملی - یکی از مناطق هدف جمهوری اسلامی ایران، کشور پاکستان است. روابط ایران و پاکستان از نخستین روزهای استقلال پاکستان تا به امروز ادامه داشته و روابط فرهنگی و ارتباطات میانفرهنگی بین ملتها و کشورها سابقهای طولانی دارد. رایزنان فرهنگی ایران به عنوان نمایندگان رسمی کشور، در خانهی فرهنگ شهرهای مختلف پاکستان، فعالیتهای گستردهای داشتهاند که در مقاله حاضر دوره رایزنی شهید سید محمد علی رحیمی (1375-1374) مورد بررسی قرار گرفتهاند تا اثرات و کارکرد دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان مشخص شود.
رویکرد پژوهش حاضر، رویکرد کیفی است و به منظور جمعآوری دادههای پژوهش از سند پژوهشی و مصاحبه نیمهساختار یافته استفاده شده است. لازم به ذکر است حوزههای «دیپلماسی فرهنگی» و «ارتباطات میانفرهنگی» چارچوب نظری پژوهش را تشکیل دادهاند. جهت تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار MAXQDA از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. پس از بررسیهای صورت گرفته مشخص گردید آثار مترتب بر اجرای دیپلماسی فرهنگی در پاکستان عبارتند از: اقبال مردم به خانه فرهنگ، الگوگیری همکاران از شهید رحیمی، ترویج زبان فارسی، افزایش وحدت بین مسلمانان مولتان، افزایش نگاه مثبت مردم پاکستان به جمهوری اسلامی ایران.
از اینجا مطالعه و دانلود کنید