دیپلماسی تبلیغی بهمثابه یکی از گونههای دیپلماسی مضاف، با وجود پیشینهای درخور در تاریخ مسلمانان، تاکنون بهصورت جداگانه موضوع بررسی و پژوهش قرار نگرفته است.
برند ملی - جستار پیش رو با روش کتابخانهای در گردآوری اطلاعات و روش تحلیلی ـ استنتاجی در پردازش و تحلیل اطلاعات کوشیده است راهی برای تدوین نظام موضوعات و مسائل دیپلماسی تبلیغی بگشاید. در این نوشتۀ کوتاه، پس از تبیین مفهوم دیپلماسی تبلیغی و تفاوت آن با دیپلماسی تبلیغ، پیوند آن با دیپلماسی فرهنگی و منافع ملی بررسی شده است. سپس شش محور بهعنوان مبانی و رهیافتهای کلان دیپلماسی تبلیغی برشمرده شدهاند. در ادامه، عرصهها و محتوای دیپلماسی تبلیغی، بهکوتاهی تبیین شده است. همچنین پس از توضیح ابزارها و روشهای دیپلماسی تبلیغی، سه نکتۀ جایگاه بخشِ غیردولتی، بهرهگیری از تجربههای دیگر کشورها و تنوع بخشیدن به روشها مورد تأکید قرار گرفتهاند. مقاله پس از مروری بر چالشهای ششگانۀ نظری و اجرایی دیپلماسی تبلیغی در ایران، پیشنهادهایی را بهمنظور ساماندهی بهینۀ دیپلماسی تبلیغی ارائه کرده است.
مقاله را از اینجا مشاهده و دانلود کنید