عراق، یکی از کشورهای مقصد برای صادرات محصولات ایرانی است. این همسایه غربی غالبا جز سه کشور اول برای صادرات کالاهای ایرانی بوده است.
گزارش “الویت های همکاری اقتصادی-تجاری با آلمان” به درخواست معاونت اقتصادی اتاق در آذر ماه 1394 تهیه گردید. این گزارش مبتنی بر چهار فصل می باشد. در فصل اول، نگاهی اجمالی به اقتصاد آلمان با توجه به شاخص های عمده اقتصادی (تولید ناخالص داخلی، ارزش افزوده بخش ها و …)، شاخص رقابت پذیری، و نکات برجسته این کشور بر اساس گزارش Scoreboard علم، تکنولوژی و صنعت سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در سال 2015 صورت گرفته است.
در گزارش های کشوری در واقع اولویت های همکاری اقتصادی- تجاری میان ایران و کشور مورد نظر مورد بررسی قرار می گیرد.
بر اساس نتایج اولیه در ریاست بریکس روسیه طی سال 2024، میتوان نتیجه گرفت که جاهطلبیهای این گروه در واقع به جذب اعضای جدید مشتاق برای شرکت در صحنه باشگاههای مُد روز، محدود نمیشود. هدف آشکار تبدیل این باشگاه بینالمللی مد روز به یک آزمایشگاه جهانی است. تفاوت اصلی این دو قالب در این است که باشگاه به طور عمده موضوع ارتباطات را دنبال میکند و آزمایشگاه نتایج خاص فعالیتهای پروژه را بیان میدارد. در چارچوب «آزمایشگاه بریکس»، اعضای مجمع میتوانند روی رویکردها، مفاهیم، دستورالعملها و مدلهای جدید همکاری چندجانبه کار کنند که متعاقباً با در نظر گرفتن شفافسازی و انطباق آنها، برای سایر سازمانهای بینالمللی مفید بوده و حتی بتوانند در سطح جهانی اعمال شوند و به عناصر مهم نظم جهانی آینده تبدیل گردند.
سفارت جمهوری عراق در تهران طی نامه رسمی شماره ۱۴۲۴ نسخه ترجمه شده به زبان فارسی قانون سرمایهگذاری شماره ۱۳ سال ۲۰۰۶ (اصلاح شده با قانون شماره ۲ سال ۲۰۱۰ و قانون شماره ۵۰ سال ۲۰۱۵) این کشور را ارسال نموده است.
مرکز پژوهشهای اتاق ایران با انتشار گزارش " سیاست تجاری کویت" به بررسی ساختار اقتصادی و تجاری کویت، مهمترین اسناد و استراتژیهای کلان اقتصادی این کشور و روابط آن با ایران می پردازد.
مرکز پژوهشهای اتاق ایران با انتشار گزارش " دیپلماسی اقتصادی ترکمنستان" به بررسی ساختار اقتصادی و تجاری ترکمنستان، مهمترین اسناد و استراتژیهای کلان اقتصادی این کشور و روابط آن با ایران می پردازد. برخی از مهمترین نکات مطرح شده در این گزارش شامل موارد ذیل است.
مرکز پژوهش های اتاق ایران با انتشار گزارش " بررسی سیاست تجاری هند"، ضمن بررسی سیاست تجاری این کشور روابط هند با ایران را در بستر این سیاست مورد واکاوی قرار داده است. پژوهش پیش رو نخست به معرفی مهمترین سیاست های کلان اقتصادی هند می پردازد تا یک زمینه کلی از اقتصاد این کشور و جایگاه تجارت خارجی در آن ارائه کند. سپس وارد مبحث تجارت خارجی شده و سند سیاست تجاری این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از معرفی دقیق آن و بخش های مختلف، به ارزیابی تأثیر آن بر اقتصاد و تجارت خارجی هند پرداخته خواهد شد. به دنبال آن، روابط تجاری ایران و هند و مهمترین موانع و فرصت های آن در زمینه این سند به بحث گذاشته خواهد شد و در نهایت، برخی پیشنهادها و راهکارهای کلان در این حوزه ارائه می شود.
گزارش «سیاست تجاری قطر» از سوی مرکز پژوهش های اتاق ایران، تهیه شده است. گزارش حاضر با تمرکز بر واکاوی استراتژی های توسعه و اسناد سیاست تجاری این کشور میکوشد تا روابط تجاری ایران و قطر را مورد بررسی قرار داده و در نهایت پیشنهادهایی برای سیاستگذاری ارائه دهد.
در گزارش " چگونه سازمانهای بخش خصوصی میتوانند به تاب آوری اقتصادی در مناطق آسیبپذیر و متأثر از منازعه در خاورمیانه و شمال آفریقا کمک کنند؟"به بررسی نقش انجمنهای تجاری در بهبود فضای کسبوکار و حمایت از رشد اقتصادی فراگیر و تابآوری در اقتصادهای شکننده پرداخته و با بررسی چالشهای بالقوه پیرامون کارکرد این انجمنها، چارچوبی را برای توسعه آن ارائه میدهد.
مرکز پژوهشهای اتاق ایران با انتشار گزارش " تدوین نقشه راه پیشبرد روابط اقتصادی ایران و عربستان سعودی " به بررسی پیشینه روابط میان ایران و عربستان سعودی و چشم انداز این روابط با توجه به تحولات اخیر می پردازد. برخی از مهمترین نکات مطرح شده در این گزارش شامل موارد ذیل است.
مرکز پژوهشهای اتاق ایران با انتشار گزارش " دلالتهای تحول در سیاستهای توسعه ای چین برای دیپلماسی اقتصادی" به بررسی سیاست های توسعه چین، نقش و جایگاه چین در نظام بین الملل، روابط این کشور با قدرتهای بزرگ و نقش ایران در دیپلماسی اقتصادی این کشور می پردازد.