فرهنگ
دیپلماسی فرهنگی با «حکمرانی اسلامی مطلوب» نسبتی مستقیم دارد، زیرا با اشاعه فرهنگ و صنایع فرهنگ محور و با گسترش تعاملات و مراودات با کشورهای مختلف، زمینه ساز و کاتالیزور رونق اقتصادی می شود.
دیپلماسی عمومی، یکی از مهم‌ترین مفاهیم و برجسته‌ترین وجوه ارتباطات بین‌المللی در زمانه ماست. انقلاب ارتباطات و انفجار اطلاعات، پایان جنگ سرد، و افزایش نقش و نفوذ عموم مردم در سیاست خارجی و سیاست بین‌الملل، باعث افزایش اهمیت و ارتقاء دیپلماسی عمومی در روابط بین‌الملل شد.
آفریقای جنوبی از زمان انحلال نظام آپارتهید و واگذاری حاکمیت به سیاهان دیپلماسی فرهنگی نوینی را به عنوان بخشی از راهکار کلان خود اتخاذ نموده است.
ارتباط فردی از یک فرهنگ با مردمانی از فرهنگ دیگر با تاکید بر فرد و حضوری بودن را ارتباطات میان‌فرهنگی می­­گویند. این موضوع از نظر اسلامی نیز ظرفیت پرداخت و پژوهش دارد، زیرا اسلام رکن مهم فرهنگی کشور ایران بوده و خود نیز برنامه جامع زندگی بشر است.
پیش فرض همسایگی، وجود فهمی از نسبت خود با دیگری است؛ الگوی خود و دیگری از الگوهای نشانه شناختی مطالعه فرهنگ است. هر فرهنگی بر مبنای تنظیم­گریرابطه و نسبت خود با دیگر فرهنگ ها کار می­کند.
امروزه دیپلماسی فرهنگی از پدیده‌های جذاب و اثربخش در عرصه ارتباطات بین‌المللی به حساب می‌آید. هر کشوری بر اساس اهداف اعلامی خود، به برنامه­ریزی و اجرای فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی می‌پردازد تا بهترین عملکرد را ارائه کرده و نتایج مطلوب را بدست آورد. جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس اولویت‌های خود، به فعالیت در زمینه دیپلماسی فرهنگی در کشورهای هدف خود می‌پردازد.
در عصر ارتباطات، شبکه های اجتماعی و هوش مصنوعی، افکار عمومی چه در سطح ملی و چه بین المللی از اهمیت ویژه ای برخودار شده است. در حقیقت، ساخت ذهنیت فردی، اجتماعی، بین المللی و جهانی بر پایه رسانه ها در حال شکل­گیری است. در این زمینه نقش دیپلماسی های مختلف، به ویژه دیپلماسی فرهنگی در ارتباط با توده­های مخاطب به عنوان مخاطب عام در سطح بین المللی حائز اهمیت بسیار است.
دیپلماسی تبلیغی به‌مثابه یکی از گونه‌های دیپلماسی مضاف، با وجود پیشینه‌ای درخور در تاریخ مسلمانان، تاکنون به‌صورت جداگانه موضوع بررسی و پژوهش قرار نگرفته است.
دیپلماسی شهری پدیده‌ای نوین و در حال تکامل است که به شهرها کمک می‌کند در عرصه‌های بین‌المللی مستقلانه عمل کنند و تأثیر خود را بر سیاست‌ها و اقتصاد جهانی گسترش دهند.
در قرن بیستم متفکران بزرگی منتقد مدرنیته و بنیان‌های فکری آن شدند و نارسایی‌های تفکر معاصر را برملا ساختند. وضع غالب در خود غرب، نقد و بیان ناتوانی‌ها و ضعف‌های تفکر مدرن بود. هدف فلسفۀ میان‌فرهنگی به‌عنوان مکتب معرفتی جدیدی که درنتیجۀ ضرورت پاسخ به واقعیت ناهمگون زندگی امروز انسان‌ها به وجود آمده است، برقراری ارتباط صلح‌آمیز، انسان‌دوستانه و سازنده در عرصۀ تفاوت‌های واقعی و اجتناب‌ناپذیر موجود است؛ به‌طوری‌که این تفاوت‌ها مورد تعرض قرار نگیرند.
با توجه به جایگاه بازی‌های ویدیویی به‌مثابه رسانه‌ای رو‌به‌رشد و تأثیرپذیری عمیق‌ و واقع‌گرایانۀ بازیکنان، این رسانه بستر مناسبی برای معرفی فرهنگ و نشان دادن تصویر کشورهاست و می‌تواند در جهت تأثیر بر افکار عمومی که هدف اصلی دیپلماسی فرهنگی است، مورد استفاده قرار گیرد.
وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی در مراسم رونمایی از ۱۱۰۰ لوح باستانی دوران هخامنشی گفت: ما باید بتوانیم هدف ۱۵ میلیون گردشگر را در پایان برنامه هفتم محقق کنیم.

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir