دیپلماسی فرهنگی
دولت جمهوری اسلامی ایران براساس اصل یازدهم قانون اساسی و مبانی دینی حکومت موظّف است سیاست کلّی خود را بر پایه ائتلاف و اتّحاد ملل اسلامی قرار داده و در راستای "تحقّق وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام" کوشش پیگیر به عمل آورد؛ این مهم مستلزم انجام مطالعات مرتبط در ابعاد مختلف خصوصاً عرصه فرهنگی و سیاسی است.
دیپلماسی فرهنگی با «حکمرانی اسلامی مطلوب» نسبتی مستقیم دارد، زیرا با اشاعه فرهنگ و صنایع فرهنگ محور و با گسترش تعاملات و مراودات با کشورهای مختلف، زمینه ساز و کاتالیزور رونق اقتصادی می شود.
دیپلماسی عمومی، یکی از مهم‌ترین مفاهیم و برجسته‌ترین وجوه ارتباطات بین‌المللی در زمانه ماست. انقلاب ارتباطات و انفجار اطلاعات، پایان جنگ سرد، و افزایش نقش و نفوذ عموم مردم در سیاست خارجی و سیاست بین‌الملل، باعث افزایش اهمیت و ارتقاء دیپلماسی عمومی در روابط بین‌الملل شد.
آفریقای جنوبی از زمان انحلال نظام آپارتهید و واگذاری حاکمیت به سیاهان دیپلماسی فرهنگی نوینی را به عنوان بخشی از راهکار کلان خود اتخاذ نموده است.
امروزه دیپلماسی فرهنگی از پدیده‌های جذاب و اثربخش در عرصه ارتباطات بین‌المللی به حساب می‌آید. هر کشوری بر اساس اهداف اعلامی خود، به برنامه­ریزی و اجرای فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی می‌پردازد تا بهترین عملکرد را ارائه کرده و نتایج مطلوب را بدست آورد. جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس اولویت‌های خود، به فعالیت در زمینه دیپلماسی فرهنگی در کشورهای هدف خود می‌پردازد.
در عصر ارتباطات، شبکه های اجتماعی و هوش مصنوعی، افکار عمومی چه در سطح ملی و چه بین المللی از اهمیت ویژه ای برخودار شده است. در حقیقت، ساخت ذهنیت فردی، اجتماعی، بین المللی و جهانی بر پایه رسانه ها در حال شکل­گیری است. در این زمینه نقش دیپلماسی های مختلف، به ویژه دیپلماسی فرهنگی در ارتباط با توده­های مخاطب به عنوان مخاطب عام در سطح بین المللی حائز اهمیت بسیار است.
دیپلماسی تبلیغی به‌مثابه یکی از گونه‌های دیپلماسی مضاف، با وجود پیشینه‌ای درخور در تاریخ مسلمانان، تاکنون به‌صورت جداگانه موضوع بررسی و پژوهش قرار نگرفته است.
با توجه به جایگاه بازی‌های ویدیویی به‌مثابه رسانه‌ای رو‌به‌رشد و تأثیرپذیری عمیق‌ و واقع‌گرایانۀ بازیکنان، این رسانه بستر مناسبی برای معرفی فرهنگ و نشان دادن تصویر کشورهاست و می‌تواند در جهت تأثیر بر افکار عمومی که هدف اصلی دیپلماسی فرهنگی است، مورد استفاده قرار گیرد.
وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی در مراسم رونمایی از ۱۱۰۰ لوح باستانی دوران هخامنشی گفت: ما باید بتوانیم هدف ۱۵ میلیون گردشگر را در پایان برنامه هفتم محقق کنیم.
ایران و قزاقستان، دو کشور با پیشینه‌های فرهنگی و تاریخی غنی، در منطقه اوراسیا به‌عنوان حلقه‌های ارتباطی میان تمدن‌های شرقی و غربی شناخته می‌شوند. تعاملات فرهنگی میان این دو کشور، ریشه در تاریخ مشترک، اشتراکات زبانی و دینی، و تأثیرات متقابل اقتصادی و اجتماعی دارد.
در چشم انداز توسعه ای، کشورهای جذاب و ثروتمند دنیا، مرکز آمال و آرزوهای سیاستمدران، نخبگان، سرمایه گذاران، کارآفرینان و مرکز توجه مردم عادی دنیا هستند. ثروت به خودی خود جذابیت، ارتقاء، شهرت مثبت و برند بین المللی می آورد.
هنر معاصر اسلامی به‌مثابۀ یک ابزار قدرتمند برای توانمندسازی و برندسازی نرم ملت‌های خاورمیانه در حال تطور و تکامل است. این رویکرد هنری ریشه در میراث جهانی اسلام داشته و به شیوه‌های نوین و گاه انتقادی میراث فرهنگی غنی و خلاقیت اسلامی را عرضه می‌کند.

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir