کارشناس گروه گردشگری مرکز پژوهشهای مجلس در رادیو گفتوگو گفت: نمایشگاه اکسپو بهترین فرصت برای جذب گردشگران ورودی و تحقق برنامه هفتم توسعه است؛ اما این در حالی است که وزارت صمت از حضور در نمایشگاه انصراف داده است.
برند ملی - محمدامین گذار کارشناس گروه گردشگری مرکز پژوهشهای مجلس در مصاحبه با برنامه «برند ملی» از رادیو گفتوگو در مورد چرایی عدم حضور ایران در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن بیان داشت: صدور انقلاب، صدور فرهنگ و صدور مسائل تمدنی ما بدون موضوع گردشگری امکان ندارد.
وی افزود: در حوزه گردشگری ۲ چالش اصلی وجود دارد؛ گردشگری داخلی و گردشگری ورودی کشور. گردشگری ورودی در ۲ حوزه عرضه و تقاضا موردبحث واقع میشود. بخش عرضه به معنای تأسیساتی است که به گردشگران خارجی ارائه میشود و همچنین کسبوکارهایی است که باهدف خدماترسانی و فروش کالا به گردشگران خارجی در کشور ایجاد میشود. بخش تقاضا نیز سیاستها و اقداماتی است که برای جذب گردشگران ورودی شکل میگیرد. نمایشگاهها بهویژه نمایشگاه اکسپو هر ۲ بخش تقاضا و عرضه را در جذب گردشگر ورودی مدنظر قرار داده است.
این کارشناس گروه گردشگری مرکز پژوهشهای مجلس در مصاحبه با رادیو گفتوگو ضمن تأکید بر بررسی سیاستها و برنامهها در جذب تقاضا و در رونق تأسیسات نمایشگاههاست خاطرنشان کرد: در سال ۷۶- ۷۷ میزان صادرات فرش کشور بیش از ۴ میلیارد دلار و در سال گذشته ۵۰ میلیون دلار بوده است و لذا از بیش از ۴ میلیارد دلار به ۵۰ میلیون دلار رسیده است. بازاریابی محصولات صنایعدستی در نمایشگاههای بینالمللی موردتوجه قرار میگیرند.
مهمترین نکتهای که در حوزه تقاضا وجود دارد، مسئله ایرانهراسی است. مقابله با ایرانهراسی در چه جایی باید اتفاق بیفتد؟ نمایشگاهها نمایشگاههای بینالمللی بهویژه نمایشگاه اکسپو جایگاهی برای این مقابله است.
به گفته گذار در سالهای گذشته، موضوعی که در حوزه نمایشگاهها داشتیم مسئله کیفیت حضور ما در نمایشگاهها بوده؛ اما عملکرد دولت و متولیان امر به جایی رسیده که امروز در مورد اصل حضور در نمایشگاه بحث میکنیم.
وی همچنین در مورد نمایشگاه اکسپوی دبی یادآور شد: کیفیت این نمایشگاه ۲۵ میلیون نفر بازدیدکننده داشت و ظرفیت کاملی را برای ایرانهراسی ایجاد کرده بود. ایران در این نمایشگاه ۱۴ میلیون و نیم هزینه کرده درحالیکه هیچ گزارش عملکرد شفافی از آن وجود ندارد. تخمین زده میشود نمایشگاه اکسپوی ژاپن حدود ۲۸ میلیون بازدیدکننده داشته باشد که حدوداً ۴ میلیون نفر از خارج از ژاپن خواهند بود و این ظرفیتی برای ایران برای پاسخ به عرضه و تقاضا ایجاد خواهد کرد.
امسال برنامه هفتم پیشرفت ابلاغ شده و طی آن دولت مکلف شده تعداد گردشگران ورودی را در پایان برنامه به ۱۵ میلیون نفر رسانده و تعداد هتلها را از هزار و ۵۰۰ به هزار و ۹۰۰ افزایش دهد. نمایشگاه اکسپو بهترین فرصت برای جذب گردشگران ورودی و تحقق برنامه هفتم توسعه است؛ اما این در حالی است که وزارت صمت از حضور در نمایشگاه انصراف داده است. امروز مجلس باید به این موضوع ورود پیدا کند؛ اما متولیان امر پاسخی ندادهاند.
گذار در مصاحبه با رادیو گفتوگو تشریح کرد: از تیرماه سال گذشته ایران درخواست دریافت مجوز اوفک را میدهد. این مجوز به افراد یا نهادها این امکان را میدهد تا فعالیتهایی که به طور معمول تحت تحریمهای اقتصادی و تجاری ممنوع هستند، بهصورت قانونی انجام دهند. اما ژاپن پاسخ نمیدهد و ایران موضوع را رها نمیکند. البته ژاپن در تیرماه امسال مجوز را داده و ۸ ماه تا شروع نمایشگاه فرصت باقیمانده است. عملکرد دولت به نحوی بوده که در طول یک سال گذشته، این موضوع را متوقف نگه داشته است. البته ژاپن شرط گذاشته بود که ایران باید با پیمانکار ژاپنی همکاری داشته باشد و پاپیون جداگانهای نیز به ایران نداده بودند. همچنین ۲ تا ۳ همت هزینه برآورد شده بود که ژاپن شرط کرده بود ایران همه رقم را بهصورت یکجا منتقل کند که کار را سخت میکرد. نهایتاً ایران در نمایشگاه شرکت نمیکند و این فرصت را از دست میدهد.
این کارشناس با اشاره به شرکت ایران در سایر نمایشگاهها بدون مشکل انتقال مالی گفت: اگر ایران با محدودیت انتقال مالی مواجه است، چگونه توانسته در سایر نمایشگاهها شرکت داشته باشد؟ علت آن بیبرنامگی دستگاههای متولی و اقدامات دیرهنگام آنهاست. حضور با نمره پایین و بیکیفیت خیلی بهتر از عدم حضور است. چرا که در مسئله برندسازی، اصل مسئله حضور است. مجلس بر مبنای برنامه هفتم باید ورود جدیتری داشته باشد و دولت نیز موظف به اقدام شود.
وی در پایان تأکید کرد: تا زمانی نحوه و کیفیت حضور ما در نمایشگاهها بهویژه گردشگری گزارش شفافی ارائه نشود، دستاوردی حاصل نمیشود. همچنین محتوای نمایشگاه باید یکپارچه و منسجم شود.
ویدئوی کامل این برنامه را از اینجا مشاهده کنید