دولتها برای سیاستگذاری و برنامهریزی در جهت اهداف و منافع عمومی، از روشها و ابزارهای مختلفی استفاده میکردهاند؛ پیدایش رسانههای نوین باعث شده تا فرهنگ هواداری که حول صنایع فرهنگی و رسانه ای شکل می گیرد، بهعنوان یکی از گونههای مختلف فرهنگ عامهپسند به مثابه ابزار اجرایی مورد توجه و استفاده سیاستگذاران در دولتها و شرکتهای تجاری جهانی قرار بگیرد.
برند ملی - در این پژوهش ابتدا به معنا و مفهوم فرهنگ هواداری از منظر ریشه شناسی و نظری پرداخته شده و سپس رابطه آن با نظریه ابزارگرایی در سیاستگذاری عمومی تشریح شده است. سپس طبق سازه نظری اشاره شده و با استفاده از روش مصاحبه گروه های متمرکز آنلاین ، نقش فرهنگ هواداری در سیاستهای اقتصادی و دیپلماسی عامه پسند کره جنوبی در ایران مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد ذیل مفهوم اقتصاد عاطفی دو مقوله « احساس عشق دو طرفه» و « حمایت به مثابه هویت هواداری» مهم ترین مکانیزم های تشویقی هواداران محسوب می شوند و ذیل مفهوم اقتصاد هدیه مقوله «دریافت محبت در ازای حمایت» به عنوان عنصر مهم در سیاست های اقتصادی هواداری کشف شد. همچنین ذیل مفهوم قدرت نرم و دیپلماسی عامه پسند مقولاتی چون «گرایش به زبان کره ای» و «گرایش به تاریخ و فرهنگ کره ای» دسته بندی شد.
مقاله را از اینجا مشاهده و دانلود کنید