تصویر ایران با ابعاد مختلف، لحن و نگرش و گفتمان در مطبوعات برجستۀ ترکیه نسبت به ایران در طی زمان و طبق روابط دو جانبه و تحولات منطقه تغییر یافته است.
موضوع شهرت سازمانی از سالها قبل توسط پژوهشگران مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. اما موضوع شهرت ملی به عنوان موضوعی جدید در مراحل اولیه نظریهپردازی میباشد.
امروزه با توجه به وابستگی متقابل مردم سراسر جهان در زمینه امنیت و منافع، کشورها به اعضای یک جامعه با آیندهای مشترک تبدیل شدهاند. چین در تکمیل بنای جامعهای نسبتاً بالنده در همه جوانب و در مسیر جدید ایجاد یک کشور سوسیالیست مدرن از هر نظر، در مرحلهای حساس قرار دارد. درواقع، سوسیالیسم با ویژگیهای چینی وارد عصر جدیدی شده است.
تصویر هر کشوری بنابر سیاستها، برنامهریزیها و اقدامهای داخلی و بینالمللی آن کشور شکل میگیرد. مدیریت تصویر بینالمللی امروزه از اصول اساسی کشورداری جدید و مبنای نفوذ منطقهای و بینالمللی ملتها است و اولویتها و ایدههای ارزشی، هویتی و فرهنگی کشور مورد نظر را بینالمللی کرده و ارزش دیداری- شنیداری آن را در بین مردم دیگر، افزایش میدهد.
هنر معاصر اسلامی بهمثابۀ یک ابزار قدرتمند برای توانمندسازی و برندسازی نرم ملتهای خاورمیانه در حال تطور و تکامل است. این رویکرد هنری ریشه در میراث جهانی اسلام داشته و به شیوههای نوین و گاه انتقادی میراث فرهنگی غنی و خلاقیت اسلامی را عرضه میکند.
برندسازی ملی از حوزه های پژوهشی نوپدید و میان رشته ای و درعین حال بسیار راهبردی است که طی سال های اخیر مورد توجه جدی دانشگاهیان و سیاست گذاران قرار گرفته است. بررسی و مرور پژوهش های داخلی انجام شده در این حوزه ی نوپا می تواند تصویر دقیقی از وضعیت تولید دانش و رویکردهای پژوهشی غالب بر آن، فراهم آورد.
امروزه برند شدن یک کشور و تصویر سازی مثبت و منفی از آن مبتنی است بر مولفههای مختلف قدرت نرم افزاری و سخت افزاری آن کشور. ملتهای مختلف در دنیای امروز برندینگ و تصویر خود را بر مبنای مولفههای متفاوت مانند اقتصاد، فرهنگ، سیاست، حکومتداری، توریست و .... ارائه میدهند.
«وقتی در مورد رشد اقتصادی تأمل و فکر میکنیم، بسیار سخت است که در خصوص چیز دیگری فکر کنیم»؛ این جمله معروف رابرت لوکاس (1988) از صاحبنامان و بزرگان علم اقتصاد است. اهمیت رشد اقتصادی برای اقتصاددانان به حدی است که سایر مسائل اقتصادی در مرتبههای بعدی اهمیت قرار میگیرند چون بدون رشد اقتصادی درخصوص هیچ موضوع دیگری نمیتوان سیاستگذاری دقیق و مثمرثمری داشت.
مرکز پژوهشهای اتاق ایران با انتشار گزارش " دیپلماسی اقتصادی آفریقای جنوبی" به بررسی ساختار اقتصادی و تجاری آفریقای جنوبی، مهمترین اسناد و استراتژیهای کلان اقتصادی این کشور و روابط اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی می پردازد.
مرکز پژوهشهای اتاق ایران با انتشار گزارش " سیاست تجاری بحرین" به بررسی ساختار اقتصادی و تجاری بحرین، مهمترین اسناد و استراتژیهای کلان اقتصادی این کشور و روابط اقتصادی ایران و بحرین می پردازد.
یکی از عناصر کلیدی در توسعه اقتصادی کشورها امور لجستیک پیشرفته است. لجستیک پشتیبان فعالیتهای تجاری-تولیدی بوده و شامل شبکهای از فعالیتها و خدمات است که جابجایی فیزیکی کالاها در داخل و خارج از مرزها را پشتیبانی میکند. فعالیت لجستیک ترکیبی از فعالیتهای حمل و نقل، انبارداری و اطلاعات است که اشتغال را جذب، تولید و مصرف را ارتقا میدهد. علاوه بر این، لجستیک مولفه اصلی هزینه سایر فعالیتها نیز به شمار میآید از آن جهت که بخش مهمی از هزینه نهادههای واسطه آنها را تشکیل میدهد. در همین راستا شناسایی اهمیت لجستیک و سهم آن در اقتصاد، همچنین بخشهای مرتبط با لجستیک، و مطالعه روند تغییرات آن، ضروری به نظر میرسد.
مرکز پژوهشهای اتاق ایران با انتشار گزارش " گذرگاه زنگزور: پیامدهای آن بر موقعیت ژئواکونومیک ایران" به بررسی پیشینه تاریخی ایجاد این گذرگاه در سایه جنگهای ارمنستان و آذربایجان، نگاه تحلیلگران داخلی و خارجی در ایران به این گذرگاه و ژئوپلیتیک و ژئواکونومی آن با توجه به حجم مبادلات کشورهای پیرامونی میپردازد و در پایان نتیجهگیری و توصیههای سیاستگذاری ارائه می نماید. برخی از مهمترین نکات مطرح شده در این گزارش شامل موارد ذیل است.