استفاده درست از داده ها تنها یک مساله فنی نیست. یعنی علاوه بر اینکه مهم است از چه الگوریتم، ابزار و فرآیندی برای حل مساله استفاده می کنید، نکات کیفی و نرم سازمان از قبیل اینکه چه کسی روی داده ها کنترل و نظارت دارد؟ این افراد به چه کسانی گزارش می دهند؟ و چه طور تصمیم می گیرند که روی چه مسائلی کار کنند نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین حصول اطمینان از اتخاذ تصمیمات درست و مناسب برای مدیریت داده ها و استفاده ازآنها در جهت راهبردهای سازمانی در گروِ اجرای یک برنامه مؤثرِ «حکمرانی دادهها» است.
برند ملی - حکمرانی دادهها به سازمان ها کمک می کند تا از طریق اعمال تعاریف، قواعد، خط مشیها و رویههای سازگار بتوانند به شکلی حقیقی دادههای خود را به عنوان یک دارایی سازمانی بنگرند و آنها را در راستای اهداف سازمانی خود بکار گیرند. در واقع حکمرانی دادهها فرآیندهایی را در سازمان بکار میگیرد که انجام رویهها و کارکردهای صحیح را در حوزه مدیریت دادهها تضمین میکنند و باعث ارتقای کیفیت داده ها می شود. در اینفوگرافیک حاضر، مفهوم حکمرانی دادهها، اهمیت و لزوم بکارگیری آن در سازمان ها و عناصر مهم تشکیل دهنده آن ترسیم شده است. حکمرانی دادهها فرآیندی است که در صورت اجرای صحیح باعث ایجاد تحول در جایگاه استراتژی داده می شود و آن را به یک استراتژی مستقل از استراتژی فناوری اطلاعات تبدیل می کند. چارچوب حکمرانی داده ها نقش مهمی در الگودهی و آگاهی رسانی به نهادهای حکمرانی داده ها برای تهیه و تدوین اسناد و استانداردهای داده ای دارد. این استانداردها باعث اولویت بندی و هدایت فعالیت های مدیران و ذی نفعان داده در سازمان شده و ارزش داده را برای مصرف کنندگان افزایش می دهد. بنابراین دست آورد های حکمرانی داده ها تضمین کیفیت، شــفافیت رویه ها و پاسخگویی در قبال داده ها و … است.
پاورپوینت ارائه دکتر مصطفی امینی