دنیای آینده "عصر تصرف ذهنیت ها" است. ظهور شبکه های اجتماعی و سامانه های جمع آوری اطلاعات غنی شده از مدل های ذهنی و ادراکی ملت ها از یکسو و اوج گیری توانمندی های هوش مصنوعی برای تولید، پردازش، تحلیل و انتشار اطلاعات در مقیاس انبوه از سویی دیگر، امکان جمع آوری اطلاعات تک تک افراد در حوزه هایی مثل بهداشت و سلامت، وضعیت روحی و روانی ، علائق و سلائق و سایر خصیصه های فردی را فراهم آورده و زمینه به کارگیری آنها برای دستیابی به اهداف مختلف را فراهم کرده است.
برند ملی - از مهمترین این اهداف تصرف (هک کردن) ذهن، نفوذ در نظام ادراکی انسان و تغییر نظام ارزشی است. نقش دیپلماسی عمومی در دنیای کنونی در اثر ظهور فناوری های نوین اقناعی و ابزارهای اقناع جمعی تغییری چشمگیر یافته است . یافته ها نشان می دهند جنگ افزارهای شناختی به طور موثرتری می توانند با از هم پاشیدن اجماع ملی و همگرایی ملت ها در جوامع هدف، کارزار را برای دستیابی به اهداف سایر عرصه های جنگی، تسهیل نمایند. امروزه فراگیری روش های مصون سازی اذهان و افکار عمومی و افشای شگردهای تبلیغاتی نظام سلطه و تکنیک های آنها در اقناع مخاطبان از مهمترین وظایف دولتها است. این مقاله با رویکردی آینده پژوهانه و با نگاهی به نقش و تاثیر جنگ شناختی و فناوری های نوین در حوزه ارتباطات اقناعی، به بررسی آینده تحولات و چالش های این حوزه و ارائه راهکار و نکته های سیاست گذاری برای دیپلماسی عمومی و رسانه ای کشور پرداخته است.
از اینجا مطالعه و دانلود کنید