دیپلماسی شهری پدیدهای نوین و در حال تکامل است که به شهرها کمک میکند در عرصههای بینالمللی مستقلانه عمل کنند و تأثیر خود را بر سیاستها و اقتصاد جهانی گسترش دهند.
برند ملی - در سالهای اخیر، رسانهها نقش فزایندهای در دیپلماسی شهری یافتهاند و شهرهای بزرگ با استفاده از منابع اقتصادی، فرهنگی و رسانهای خود توانستهاند نقشهای کلیدی در توسعۀ دیپلماسی شهری ایفا کنند. شهرها با میزبانی رویدادهای بینالمللی مانند نمایشگاهها و کنفرانسها و نیزتقویت روابط بینالمللی از طریق دیپلماسی فرهنگی و علمی و کاربستهای هوشمندانه و راهبردی هوش مصنوعی، بهتدریج در حال تبدیل شدن به بازیگرانی مستقل در عرصۀ جهانی هستند. رسانهها علاوهبر نقشهای مستقیم، از ابزارهای مهم در دیپلماسی شهری بهشمار میروند. آنها با ارائۀ تصویری جذاب و مثبت از شهرها، به تقویت جایگاه آنها در جهان کمک میکنند. فناوریهای نوین مانند شبکههای اجتماعی نیز در این میان نقشآفرینی میکنند، بهطوریکه امکان دسترسی و اندرکنش بین شهروندان جهان را فراهم میآورند و به آنها کمک میکنند تا به صورت مستقیم در گفتوگوهای بینالمللی شرکت کنند. فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی به مدیران شهرها کمک میکنند تا انقلابی در دیپلماسی شهری ایجاد کنند و البته نباید از قابلیتهای فریبکارانۀ هوش مصنوعی در دیپلماسی شهری نیز غافل شد.
مقاله را از اینجا مشاهده و دانلود کنید