وزیر حمل و نقل عراق از اقدام ترکیه برای تاسیس یک شورای چهارجانبه با حضور عراق، مجارستان و بلغارستان برای تسهیل آمادهسازی اتصال پروژه موسوم به «مسیر توسعه» به قاره اروپا خبر داد.
در گزارش حاضر مطالعه اي بر روي صنعت نمايشگاهي کشورهاي آلمان، امارات متحده عربي، ترکيه، چين و تايلند با هدف بررسي الگوهاي به کار گرفته شده در اداره امور نمايشگاهها در کشورهاي موفق در اين صنعت صورت گرفته است.
تصویر ایران با ابعاد مختلف، لحن و نگرش و گفتمان در مطبوعات برجستۀ ترکیه نسبت به ایران در طی زمان و طبق روابط دو جانبه و تحولات منطقه تغییر یافته است.
مرکز پژوهشهای اتاق ایران با انتشار گزارش " گذرگاه زنگزور: پیامدهای آن بر موقعیت ژئواکونومیک ایران" به بررسی پیشینه تاریخی ایجاد این گذرگاه در سایه جنگهای ارمنستان و آذربایجان، نگاه تحلیلگران داخلی و خارجی در ایران به این گذرگاه و ژئوپلیتیک و ژئواکونومی آن با توجه به حجم مبادلات کشورهای پیرامونی میپردازد و در پایان نتیجهگیری و توصیههای سیاستگذاری ارائه می نماید. برخی از مهمترین نکات مطرح شده در این گزارش شامل موارد ذیل است.
منطقه خاورمیانه، بهویژه در چند دهه اخیر، شاهد تحولات سیاسی و اقتصادی پیچیده و پرتنشی بوده است که به دلیل رقابتهای منطقهای و منافع متضاد کشورهای مختلف، همواره در کانون توجه جهانی قرار داشته است. یکی از این تحولات، توافقنامه امنیتی اخیر میان عراق و ترکیه است که به نظر میرسد بهطور ویژه به تغییرات اساسی در ساختار قدرت و نفوذ در این منطقه منجر شود. این توافق، بهویژه با توجه به روابط تاریخی پیچیده این کشورها با ایران و همچنین مشکلات دیرینه بر سر منابع آب، اهمیت ویژهای پیدا کرده است. تحلیل این توافق و بررسی تأثیرات آن بر نفوذ ایران، وضعیت اقتصادی و اجتماعی عراق، و تغییرات استراتژیک در منطقه، میتواند به درک بهتری از تحولات جاری و آینده در سپهر سیاسی خاورمیانه کمک کند. این توافقنامه امنیتی، که در پسزمینه رقابتهای منطقهای و بحرانهای مداوم به امضا رسیده است، شامل ابعاد مختلفی از جمله اهداف امنیتی، اقتصادی و زیستمحیطی است. در این راستا، درک چگونگی تأثیر این توافق بر نفوذ ایران در عراق و همچنین بررسی پیامدهای آن برای استراتژیهای منطقهای و اقتصادی ترکیه، اهمیت زیادی دارد. در این تحلیل، با تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف این توافق، به بررسی تأثیرات آن بر روابط بینالمللی و وضعیت داخلی عراق پرداخته خواهد شد.
تصویر و برند ملی یک کشور در نظام بینالملل و در بین افکار عمومی جهانی ساخته و پرداخته میشود. کشورهای مختلف نیز بهدنبال آن هستند که از ابزارهای گوناگون، تصویر الهامبخش و جذابی از خود ارائه کنند. تصویری که افزون بر نمایش قدرت یک ملت، نشاندهنده حوزه نفوذ و کنشگری مؤثر در عرصه بینالملل باشد.
امارات متحده عربی یک کمپین رسانهای جهانی را با همکاری ادریس البا، بازیگر مشهور، برای جذب سرمایهگذاران بیشتری از سراسر جهان راهاندازی کرد.