مرکز پژوهش های اتاق ایران

مشتقات ارزی، الزامات و کارکردهای آن در اقتصاد ایران (با تاکید بر تسهیلات ارزی اعطایی به بنگاه های اقتصادی)

نرخ ارز یکی از مؤلفه­ های مهم در اقتصاد ایران است که جهش ­های آن در مقاطع تاریخی مختلف، ضمن ایجاد تکانه­ های شدید در سایر متغیرهای اقتصادی، اغلب هزینه­ های گزافی برای فعالان بازار به بار آورده است. هدف از این گزارش، پرورش این ایده است که استفاده از ابزار مشتقه ارزی و روش­های نوین کنترل ریسک می­تواند تا حد زیادی از وقوع اتفاقاتی مشابه با آن­چه در مورد نکول تسهیلات­ گیرندگان ارزی در سنوات گذشته شاهد بودیم، جلوگیری نماید.
مشتقات ارزی، الزامات و کارکردهای آن در اقتصاد ایران (با تاکید بر تسهیلات ارزی اعطایی به بنگاه های اقتصادی)
1403/08/02 - 11:30
تاریخ و ساعت خبر:
191
کد خبر:
برند ملی - مشتقات مالی از نوع ابزارهای مالی هستند که کاربرد اصلی آن انتقال یا جابجایی ثروت و پوشش ریسک است. این مشتقات بر اساس یک دارایی پایه طراحی و معامله شده و شامل قراردادها و پیمان­های آتی، قراردادهای اختیار معامله و سواپ­ها است. علی­رغم عدم وجود موانع قانونی و ساختاری چشمگیر، و به رغم نیاز مشهود دولت و نهادهای تنظیم­ گر در راستای سامان­دهی به بازارها، همچنان در اقتصاد ایران از ظرفیت مشتقات مالی استفاده نشده است.

مشخصا در زمینه ارزی، به عنوان یک دارایی مهم که نوسانات قیمتی آن کلیه بخش­های اقتصادی را متاثر می­سازد، اقتصاد ایران از فقدان بازاری شفاف برای مبادلات مشتقات ارزی رنج می­برد. این در حالی است که سهم قابل توجهی از ارزش معاملات در بازار ارز در جهان و در میان طیف وسیعی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، از طریق مشتقات ارزی صورت می­گیرد تا ضمن پوشش ریسک و مدیریت سبد دارایی سرمایه­ گذاران، ابزاری برای کشف نرخ ارز در بازار نیز باشد. لذا با توجه به فواید و آثار مثبت این مشتقات مالی برای فعالان بازارهای مالی، بخش خصوصی، دولت و دستگاه های اجرایی برای مدیریت تقاضای بازار در سایر دارایی­ها و کالاها، این گزارش ضمن پیشنهاد استفاده از مشتقات ارزی در نظام مالی، زیرساخت‌های مورد نیاز برای حداکثرسازی کارکرد و مزایای مشتقات مالی را شرح می­دهد.

پیشنهاد می­شود در ایران، اولین بازارهای مشتقه بر مبنای ارز طراحی شود تا ریسک و نرخ ارز در بازار کشف شود و فعالان اقتصادی بتوانند بر اساس نرخ ارز آتی، نرخ آتی سایر دارایی‌ها را هم محاسبه کنند. همچنین ضروری است که ضمن پرهیز از نرخ­گذاری دستوری، بازار ارز به سمت یک نرخ حرکت کند و نرخ‌های ارز در مشتقات مبتنی بر زمان سررسید قراردادها یا پیمان‌ها و متناسب با انتظارات کشف شود. علاوه بر این، نرخ هدف‌گذاری در بازار مشتقه ارزی باید مبتنی بر مولفه‌های کلان اقتصادی مانند نرخ تورم باشد تا به تقاضای سفته ­بازی دامن زده نشود. جای­گیری صحیح بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار و هم­افزایی این دو نهاد در راستای فراهم­ سازی زیرساخت­های فنی، مانند اتاق تسویه می­تواند نقشی کلیدی در مدیریت بازار و انتظارات فعالان اقتصادی داشته باشد.

برای مطالعه گزارش اینجا کلیک کنید

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/191
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 146
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir