برندسازی ملی ایران در فضای مجازی
پژوهشگران حوزه تاریخ و شبکه های اجتماعی
بر اثر نبود سیاستگذاری صحیح و نبود یک برنامه مدون عملیاتی برای معرفی تاریخ و فرهنگ ایران در شبکه های اجتماعی، به دلیل محتوای موجود بسیاری از مخاطبان، نژادپرستی فارسی و ضدیت با دیگر فرهنگ ها را معادل ایران گرایی می بینند و عمده ویدئوهایی که در این شبکه ها در مورد تاریخ ایران و البته به صورت غیر حرفه ای منتشر می شود، از لحاظ علمی و تاریخی بی مبناست و برای مخاطبان به خصوص در سطح کشورهای منطقه اگر باعث واکنش منفی آنها نشود، خوشبینانه نیز جذابیتی ندارد.
1403/05/25 - 14:36
تاریخ و ساعت خبر:
27
کد خبر:
برند ملی - ایران کنونی با تاریخ یک منطقه جغرافیایی وسیع در هم تنیده است. منطقه ای به عنوان ایران بزرگ شامل: آناتولی، کشورهای حاشیه شرقی مدیترانه و مصر در غرب، مرزهای چین و هند باستان در شرق، و از قفقاز و اوراسیا در شمال تا خلیج فارس و دریای عمان در جنوب.
رسانه های اجتماعی مجازی، شیوه های جدیدی را برای ادراکات هویتی به وجود آورده و توانایی شکل دهی هویتی فردی و جمعی را دارا هستند. این شبکه ها می توانند در عین حال نوعی از نبود هویت در جوامع و افراد را شکل دهند. درگیری ها و آشوب های امروز سطح منطقه غرب آسیا که بسیاری از آنها در شبکه های اجتماعی تشدید می شوند، نمادی از این بی هویتی است.
بر اثر نبود سیاستگذاری صحیح و نبود یک برنامه مدون عملیاتی برای معرفی تاریخ و فرهنگ ایران در شبکه های اجتماعی، به دلیل محتوای موجود بسیاری از مخاطبان، نژادپرستی فارسی و ضدیت با دیگر فرهنگ ها را معادل ایران گرایی می بینند و عمده ویدئوهایی که در این شبکه ها در مورد تاریخ ایران و البته به صورت غیر حرفه ای منتشر می شود، از لحاظ علمی و تاریخی بی مبناست و برای مخاطبان به خصوص در سطح کشورهای منطقه اگر باعث واکنش منفی آنها نشود، خوشبینانه نیز جذابیتی ندارد.
در به کارگیری روش ها و ابزارهای جدید در دیپلماسی عمومی باید به این نکته توجه داشت که اظهارنظرهای جعلی و ساختگی می تواند بر اثر نمایه شدن در موتورهای جست وجوی اینترنتی تبدیل به منبع اطلاعاتی شود و برای مقابله با آن بایستی برنامه ریزی جدی داشت. به موازات این موضوع، در فضای رسمی نیز انجمن ها و بنیادهای حوزه ایران شناسی و تاریخ ایران پرشماری فعال هستند که خروجی آنها در فضای رسانه ای و به خصوص شبکه های اجتماعی به زبان های دیگر از جمله انگلیسی، عربی و ترکی تقریبا صفر است. لذا پیشنهاد می شود:
با توجه به ضرورت و اهمیت معرفی تمدن ایرانی به مخاطبان منطقه ای و بین المللی، با رویکرد معرفی و ارائه سه دوره تاریخ پیش از اسلام، دوران اسلامی و دوران معاصر کانال های تخصصی در شبکه های اشتراک گذاری محتوای ویدئویی ایجاد شود و استادان و پژوهشگران تاریخ با استفاده خلاقانه از فنون و ابزارهای شبکه های اجتماعی در قالب برنامه های گفت وگومحور به ارائه سیر تاریخ تمدن و فرهنگ و هنر تاریخ ایران برای طیف های متنوع مخاطبان بپردازند.
برگزاری رویدادهای تدکس تخصصی: در رویداد TEDx، سخنران چکیده تجربیات و دانش خود را در یک سخنرانی کوتاه به مخاطبان عرضه می کند و این سخنرانی ها زمینه ساز مباحثه و گفت وگوهای عمیق تر می شود. با توجه به جذابیت های دوره های مختلف تاریخی ایران این رویکرد باید به صورت مستمر توسط دانشکده های تاریخ و تمدن ایرانی و انجمن های علمی با حضور استادان و دانشجویان مطالعات ایران و تاریخ برگزار شود و محتویات آن در شبکه های اجتماعی بازنشر شود.
ساخت موشن گرافی ها و اینفوگرافی های تخصصی و مستدل برای معرفی تاریخ ایران به صورت جذاب بسیاری از اختلافات تاریخی و جعل اسناد را که به خصوص توسط رژیم های تازه به دوران رسیده در حال انجام است، از بین خواهد برد.
همکاری با دانشکده های تاریخ کشورهای مختلف و کرسی های ایران شناسی در سطوح مختلف منطقه ای و بین الملل نیز باعث تولید محتواهای کیفی و بازنشر موثرتر می شود.
فضای مجازی و ابزار رسانه های اجتماعی باید به یکی از مهم ترین زمینه های فعالیت و ارائه محتوای استادان و پژوهشگران تاریخ ایران تبدیل شود. دانش افزایی در این زمینه و اشتراک گذاری محتوا با گذشت زمان ضمن ارتقای قدرت نرم ملی انواع بهره برداری های غیرمستقیم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی از قبیل نزدیکی ملت های منطقه و کاهش اختلافات، رشد گردشگری، تولید آثار مشترک فرهنگی بر مبنای اشتراکات تاریخی و... را به همراه خواهد داشت.

بازگشت به ابتدای صفحه
مستند کافا اسپورت از حضور اسماعیل کارتال در ایران و پرسپولیس
1403/12/13 - 01:40 _ تعداد بازدید: 1002
رسانه معروف ترکیه ای کافا اسپورت مستندی از یک روز کاری اسماعیل کارتال مربی جدید و سردار دورسون ستاره ترکیه ای جدید تیم پرسپولیس منتشر کرده است.
بیشتر بدانیم
مستند قدرت بینش (Power of Vision)
1403/08/24 - 20:21 _ تعداد بازدید: 876
ژول آرتور بارکر، نويسنده و آيندهپژوه مشهور، مدير انديشکده Infinity ـ يک کانون تفکر شناختهشده در سطح بينالمللي ـ است. از سال 1974 تا کنون، ژول بارکر، در نشريات مختلفي قلم زده و براي بيش از يک ميليون نفر در سرتاسر دنيا سخنراني کرده است.
بیشتر بدانیم
معرفی بزرگترین مگا پروژه های عمرانی ایران در سال 2024
1403/08/04 - 22:59 _ تعداد بازدید: 861
کانال Civil Mentors در یوتیوب به معرفی مگاپروژه های عمرانی ایران پرداخته است.
بیشتر بدانیم
چرا شکست دادن ایران غیرممکن است…
1403/08/23 - 15:36 _ تعداد بازدید: 849
کانال پرمخاطب We love Africa در یوتیوب با این تیتر نوشت: در سال 2024، ایران با یکی از شدیدترین ترکیبات تهدیدهای خارجی در تاریخ معاصر مواجه است: حملات هوایی مستقیم اسرائیل به زیرساخت های نظامی این کشور، تحریم های اقتصادی بی امان غرب، حملات سایبری، و تهدید دائمی درگیری های منطقه ای. با این حال، ایران همیشه دوام می آورد.
بیشتر بدانیم