تصویر ایران با ابعاد مختلف، لحن و نگرش و گفتمان در مطبوعات برجستۀ ترکیه نسبت به ایران در طی زمان و طبق روابط دو جانبه و تحولات منطقه تغییر یافته است.
برندسازی ملی از حوزه های پژوهشی نوپدید و میان رشته ای و درعین حال بسیار راهبردی است که طی سال های اخیر مورد توجه جدی دانشگاهیان و سیاست گذاران قرار گرفته است. بررسی و مرور پژوهش های داخلی انجام شده در این حوزه ی نوپا می تواند تصویر دقیقی از وضعیت تولید دانش و رویکردهای پژوهشی غالب بر آن، فراهم آورد.
مرکز پژوهشهای اتاق ایران با انتشار گزارش " گذرگاه زنگزور: پیامدهای آن بر موقعیت ژئواکونومیک ایران" به بررسی پیشینه تاریخی ایجاد این گذرگاه در سایه جنگهای ارمنستان و آذربایجان، نگاه تحلیلگران داخلی و خارجی در ایران به این گذرگاه و ژئوپلیتیک و ژئواکونومی آن با توجه به حجم مبادلات کشورهای پیرامونی میپردازد و در پایان نتیجهگیری و توصیههای سیاستگذاری ارائه می نماید. برخی از مهمترین نکات مطرح شده در این گزارش شامل موارد ذیل است.
تصاویر مربوط به آرشیو کاخ گلستان می باشد.
منطقه خاورمیانه، بهویژه در چند دهه اخیر، شاهد تحولات سیاسی و اقتصادی پیچیده و پرتنشی بوده است که به دلیل رقابتهای منطقهای و منافع متضاد کشورهای مختلف، همواره در کانون توجه جهانی قرار داشته است. یکی از این تحولات، توافقنامه امنیتی اخیر میان عراق و ترکیه است که به نظر میرسد بهطور ویژه به تغییرات اساسی در ساختار قدرت و نفوذ در این منطقه منجر شود. این توافق، بهویژه با توجه به روابط تاریخی پیچیده این کشورها با ایران و همچنین مشکلات دیرینه بر سر منابع آب، اهمیت ویژهای پیدا کرده است. تحلیل این توافق و بررسی تأثیرات آن بر نفوذ ایران، وضعیت اقتصادی و اجتماعی عراق، و تغییرات استراتژیک در منطقه، میتواند به درک بهتری از تحولات جاری و آینده در سپهر سیاسی خاورمیانه کمک کند. این توافقنامه امنیتی، که در پسزمینه رقابتهای منطقهای و بحرانهای مداوم به امضا رسیده است، شامل ابعاد مختلفی از جمله اهداف امنیتی، اقتصادی و زیستمحیطی است. در این راستا، درک چگونگی تأثیر این توافق بر نفوذ ایران در عراق و همچنین بررسی پیامدهای آن برای استراتژیهای منطقهای و اقتصادی ترکیه، اهمیت زیادی دارد. در این تحلیل، با تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف این توافق، به بررسی تأثیرات آن بر روابط بینالمللی و وضعیت داخلی عراق پرداخته خواهد شد.
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر و رتبهبندی آنان مبتنی بر مطالعه ای توصیفی اکتشافی و با رویکردی توسعه ای- کاربردی است.
در سالهای اخیر روند روبه رشدی در بهرهبرداری از مفاهیم برندسازی ملی ایجاد شده است. تمرکز اصلی آن تلاشها بر ایجاد تمایز و جذابیت در کلاس جهانی است که قدرتمند و منحصربهفرد باشد تا برای اهداف مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بهرهبرداری قرار گیرد. این وظیفه را از وظایف مدرن دولتها در قرن بیست و یکم میدانند که بهدلایل مختلف در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
به منظور برنامه ریزی آینده، آگاهی از نگرش ها، برداشتها و شناسایی عوامل و ابعاد مختلفی که بر برند ملی یک کشور تاثیر دارند از سوی هر متخصص و سازمانی که خواهان ایجاد، بهره برداری، حفظ و توسعه یک برندملی است ضروری می باشد.
وب سایت شبکه "فاکس نیوز" آمریکا با انتشار گزارشی از سفر " الکسی پیوواروف" (Alexei Pivovarov) به ایران نوشت: روس ها مردمی مغرور هستند، ایرانی ها هم همینطور. اما این خصوصیت تنها وجه مشترک این دو کشور نیست.
کریستینا بانوی روسی است که در تهران زندگی میکند. او قوانین مربوط به حجاب را رعایت میکند و زندگیای همراه با عشق با همسر ایرانی خود دارد.
اتـلـاف فعالیتهــا در روابــط اثربخــش بــا کشــورهای عربــی، عــدم توجــه بــه قابلیتهــای نوظهــور فضــای مجــازی و تضعیــف منافــع ملــی، ایــن ضــرورت را ایجــاب مینمایــد کــه پژوهشهـای گسـترده ای در خصـوص تدویـن الگوی راهنمـا بـرای ارتقـای برندسـازی ملـی ایران در فضــای مجــازی انجــام شــود.
مفهوم نسبتاً جدید «برند ملی»، در واقع، مجموع تصوراتی است که ذینفعان بینالمللی از مردم، مکان، زبان، تاریخ، غذا، مد، چهرههای مشهور و نامدار، برندهای شناختهشده و جهانی مربوط به محصولات یک کشور دارند. این مفهوم در عصر جهانیشدن، به یکی از ضرورتهای پیش روی کشورها تبدیل شده است. در این میان، رسانههای بینالمللی با تکیه بر قدرت نفوذ بالایی که دارند، نقشی کلیدی در ساخت معنیهای مثبت یا منفی در ذهن مخاطبان خود داشته و بنابراین هرگونه بازنمایی ارائهشده از سوی آنها تأثیر مستقیمی در تقویت یا تضعیف برند ملی کشورها در سطح بینالمللی خواهد داشت.