الهیات آزادیبخش در آمریکای لاتین بهدلیل تمرکز بر نیازهای اجتماعی و فقر، به الگوی مناسبی در مسائل اجتماعی ـ اقتصادی تبدیل شده است و با پیوند دادن دین به فلسفه و علوم اجتماعی میتواند تعاملات مؤثری میان جریانهای دینی و فلسفی ایجاد کند. با توجه به تعریف آمریکای لاتین بهعنوان عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران، اهمیت تعامل و همکاری میان این دو منطقه بیشتر شده و دیپلماسی فرهنگی و دینی در قبال آن اهمیت ویژهای یافته است.
برند مجموعهای از ادراکات ذهنی نسبت به چیزی است که در طول زمان در اذهان شکل میگیرد. یکی از قلمروهای برند، حیطه کشورها و ملتهاست بطوریکه تاکنون بیش از 50 کشور فعالیتهایی را بر روی برندشان متمرکز کردهاند تا جایگاه مطلوب برند کشورشان را در اذهان ایجاد کنند.
هنر معاصر اسلامی بهمثابۀ یک ابزار قدرتمند برای توانمندسازی و برندسازی نرم ملتهای خاورمیانه در حال تطور و تکامل است. این رویکرد هنری ریشه در میراث جهانی اسلام داشته و به شیوههای نوین و گاه انتقادی میراث فرهنگی غنی و خلاقیت اسلامی را عرضه میکند.
امروزه برند شدن یک کشور و تصویر سازی مثبت و منفی از آن مبتنی است بر مولفههای مختلف قدرت نرم افزاری و سخت افزاری آن کشور. ملتهای مختلف در دنیای امروز برندینگ و تصویر خود را بر مبنای مولفههای متفاوت مانند اقتصاد، فرهنگ، سیاست، حکومتداری، توریست و .... ارائه میدهند.
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند شکلگیری بازارهای مشترک در پهنه جهانی، تبیین ساختار حکمرانی آنان و برگرفتن درسهایی برای تشکیل بازار مشترک اسلامی است. به دیگر سخن، موضوعات اقتصاد به معنای ریاضیاتی آن در کانون این پژوهش نیست. در این راستا تجربه تشکیل بازار مشترک در اروپا، آسیای شرقی، خاورمیانه، آمریکای جنوبی و آفریقا مورد بحث و بررسی قرار گرفته، روند تشکیل بازارها و اقدامات گام به گام کشورهای عضو بررسی شده و ساختار حکمرانی آنان تبیین گشته است. بی شک توجه به روند شکلگیری این بازارها، چالشهایی که کشورهای عضو در این روند با آن روبرو بودند و شیوههای حل و فصل چالشها و نیز ساختارهای حکمرانی طراحی شده میتواند آموزههای مهمی برای کشورهای اسلامی جهت تشکیل بازار مشترک در بر داشته باشد.