برندسازی ملی ایران در فضای مجازی
دیپلماسی عمومی با نیسان آبی!
یکی از بهترین نمونه های موفق استفاده از ظرفیت سایبر دیپلماسی، آلمان است. این جمهوری فدرال یک سند راهبردی برای دیپلماسی عمومی خود در فضای مجازی تعریف کرده است.
1403/07/16 - 10:12
تاریخ و ساعت خبر:
6
کد خبر:
برند ملی - هدف نهایی در دیپلماسی عمومی، اثرگذاری بر اذهان مردم دیگر کشورها از طریق بهره مندی از روش های ارتباط جمعی برای ایجاد تصویر مثبت از یک کشور است. به گونه ای که موفقیت های یک ملت میان دیگر جوامع برجسته شود، شکست های احتمالی کوچک جلوه داده شود و با خنثی سازی نگرش های منفی، واقعیات یک جامعه برای دیگران روشن شود تا دولت ها و ملت های دیگر، تمایل مثبتی نسبت به کشور به کاربرنده دیپلماسی عمومی در ذهن خود احساس کنند. این فرآیند مستمر در نهایت باعث ایجاد اقتدار ملی برای هر کشور می شود.
با درک اهمیت این موضوع، امروز رهبران جهان و دیپلمات ها با سرعت رو به فرآینده ای از شبکه های اجتماعی برای دیپلماسی عمومی استفاده می کنند. مثلا دولت انگلستان در صفحه رسمی دولت این کشور، بخشی را به شبکه های اجتماعی اختصاص داده و به تفکیک هر کشور حساب های کاربری را که در شبکه های اجتماعی مختلف به فعالیت در این خصوص می پردازند، معرفی کرده است. این حساب ها را صدها دیپلمات در سطوح مختلف و در چارچوب سیاست های دولت مدیریت می کنند.
یکی از بهترین نمونه های موفق استفاده از ظرفیت سایبر دیپلماسی، آلمان است. این جمهوری فدرال یک سند راهبردی برای دیپلماسی عمومی خود در فضای مجازی تعریف کرده است. در این سند راهبردی قابلیت های فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و تامبلر به عنوان شبکه های هدف شناسایی و دیپلمات ها و سفارتخانه ها ملزم به فعالیت در آن شده اند. این کشور از فیس بوک برای معرفی جذابیت های فرهنگی و تاریخی و روابط دوجانبه با ملت ها استفاده می کند. همچنین در این پلتفرم به سوالات مخاطبان در حوزه های مختلف پاسخ داده می شود. توییتر نقش مهمی برای ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک برای ارتقای سطح روابط دوجانبه دارد. استفاده از اینستاگرام به عنوان یک شبکه عکس محور برای اشتراک گذاری اخبار سفارتخانه ها، معرفی میراث فرهنگی، گردشگری و اطلاع رسانی رویدادهاست. در تامبلر، مقالات و محتویات با محتوای عمیق وتخصصی اشتراگ گذاری می شود و در یوتیوب علاوه بر مصاحبه ها و بیانیه های سیاسی، ظرفیت های مختلف کشور آلمان در قالب ویدئویی به مخاطبان ارائه می شود. سفیر این کشور در ایران نمونه بارز یک دیپلمات هوشمند برای پیاده سازی این برنامه راهبردی است. کلور برشتولد در حساب های اجتماعی خود با زلزله زدگان کرمانشاه ابراز همدردی می کند، از موفقیت تیم ملی ایران در جام جهانی خوشحال می شود، با نیسان آبی زامیاد و موتور هوندا که مورد استفاده اقشار متوسط است در بازار و محله های قدیمی تهران گردش می کند. عید نوروز را به فارسی با اشعار حافظ تبریک می گوید، آبگوشت دوست دارد به روستاها می رود و با مردم محلی گپ می زند و حتی به حرم امام رضا(ع) در مشهد می رود.
بازگشت به ابتدای صفحه
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبهبندی کشورها توسط آن اعلام میشود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 145
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم