بایسته های ارتقاء برند ملی ایران در ارتباطات کشورهای عربی با بهره مندی از رسانه های مجازی
نتایج بدست آمده بیانگر این مطلب است که 8 بعد حکمرانی, فرهنگی, اجتماعی, سیاسی, علمی و فناوری, دفاعی, اقتصادی و دینی در ارتقای وجهه و نفوذ ایران در منطقه عربی موثر بوده و ارتباطات و تعاملات رسانه ای این ویژگی ها نیاز به یک سامانه منسجم و هماهنگ قرارگاهی در چارچوب چرخه فرماندهی و کنترل در سطح ملی دارد.
1403/05/25 - 15:30
تاریخ و ساعت خبر:
56
کد خبر:
برند ملی - فضای مجازی زیست بوم جدیدی است که بر تمامی ابعاد سیاسی, اجتماعی, اقتصادی, فرهنگی, دفاعی و امنیتی و دیپلماسی بین المللی تاثیر گذاشته است. بخش بزرگی از قابلیت های این فضا در حوزه رسانه های اجتماعی بر روی زیرساخت های شبکه های اینترنت, موبایل, پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی شکل گرفته است. هدف اصلی در این مقاله, شناسایی شاخص ها و الزامات ارتقاء اعتبار, وجهه و نفوذ منطقه ای ایران در جهان عرب از طریق رسانه های مجازی است. در دیپلماسی عمومی, این مفهوم به «برندسازی ملی» اطلاق می شود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی, توسعه ای, از نظر ماهیت از نوع توصیفی و ازنظر روش, موردی زمینه ای با غلبه پژوهش های کیفی از جمله تحلیل محتوا, تحلیل گفتمان و از نرم افزارهای تحلیل محتوا نیزاستفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 50 نفر از خبرگان, صاحب نظران و کارشناسان مدیریت رسانه, فضای مجازی و روابط بین الملل, از ایران و کشورهای عربی است. نتایج بدست آمده بیانگر این مطلب است که 8 بعد حکمرانی, فرهنگی, اجتماعی, سیاسی, علمی و فناوری, دفاعی, اقتصادی و دینی در ارتقای وجهه و نفوذ ایران در منطقه عربی موثر بوده و ارتباطات و تعاملات رسانه ای این ویژگی ها نیاز به یک سامانه منسجم و هماهنگ قرارگاهی در چارچوب چرخه فرماندهی و کنترل در سطح ملی دارد تا مستمرا عوامل متغیر این روابط را در فضای رسانه ای رصد, کنترل و راهبری شود. این الگو در نشست های تخصصی به تایید صاحب نظران این حوزه رسیده است.
برای دانلود فایل ضمیمه کلیک کنید
بازگشت به ابتدای صفحه
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبهبندی کشورها توسط آن اعلام میشود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 145
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم