برندسازی ملی ایران در فضای مجازی

ایران واقعی را ببینید

محمد معتقد است ظرفیت های کم نظیری در ایران وجود دارد که به دلیل عدم شناخت تولیدکنندگان محتوای رسانه ای در داخل کشور به صورت مناسب به دست مخاطبان جهانی نمی رسد. برای مثال صبحانه ایرانی!
ایران واقعی را ببینید
1403/07/16 - 11:12
تاریخ و ساعت خبر:
15
کد خبر:
برند ملی - کمپین «آشنایی با ایران واقعی» با عنوان Meet the real Iran از معدود حرکات خودجوش و مستقل موفق، پیرامون معرفی ایران در رسانه های اجتماعی است که با خلاقیت و پشتکار یک دانشجوی ایرانی مقیم مالزی از سال 2013 راه اندازی شد.

محمد کوهی دانش آموخته رشته تکنولوژی و نوآوری از دانشگاه UTM مالزی که 11 سال را خارج از ایران زندگی کرده است، می گوید: «بسیاری از هم دانشگاهی ها از کشورهای مختلف در اولین برخورد با من و اطلاع از ایرانی بودنم ابهامات زیادی در ذهن داشتند و بعضا سوالات عجیبی می پرسیدند که من نیز با ارائه تصاویر و اطلاعات تعجب آنها را برمی انگیختم. تا جایی که در نهایت تعدادی از آنها تصمیم می گیرند به ایران سفر کنند و حتی یکی از دوستانش تحت تاثیر سفر بعدها با یک ایرانی ازدواج می کند!»

همین موضوع وی را به صرافت می اندازد تا اطلاعاتی درباره ایران را در صفحه شخصی فیسبوک خود اشتراک گذاری کند. یک متخصص حوزه اقتصاد در حلقه دوستان وی با تعجب از وجود این همه پیشرفت در حوزه های مختلف و جاذبه های گردشگری و فقر محتوا از ضرورت معرفی ایران در شبکه های اجتماعی به او چنین توصیه ای می کند.

با درک اهمیت و ضرورت این موضوع وی اقدام به ایجاد صفحه ای در فیسبوک می کند و از همان ابتدا با رعایت کامل کپی رایت و قوانین شبکه های اجتماعی (که متاسفانه در داخل ایران جدی گرفته نمی شود و به اعتبار کمپین ها لطمه می زند) شروع به انتشار محتوا می کند. وی با اشاره به این که بدون استثنا تمام صاحبان آثار پس از درخواست وی از بازنشر محتوای شان استقبال کرده اند، می گوید: «به عنوان نمونه اشتراک گذاری یک پست از تصاویر تهران با آهنگی از سیروان خسروی باعث شد تا در یک روز ده هزار نفر این صفحه را فالو کنند.» این اتفاق عزم وی را برای ادامه کار جزم می کند. و در ادامه به حوزه های مختلف ورزشی، سینمایی، فرهنگی و سیاسی نیز ورود می کند و در حرکتی ابتکاری و برای عدم القای پروپاگاندا بودن محتوای صفحه با شناسایی توریست ها و فعالان مجازی که به ایران سفر کرده اند با آنها مصاحبه و تصاویر و گفته های آنها را به عنوان تجربه سفر به ایران منتشر می کند.

او ادامه می دهد پس از مدتی با پیشنهاد او افرادی غیرایرانی به صورت خودجوش صفحات مشابهی را با این عنوان به زبان های عربی، ترکی استانبولی، بوسنیایی و اسپانیولی راه اندازی می کنند.

محمد معتقد است ظرفیت های کم نظیری در ایران وجود دارد که به دلیل عدم شناخت تولیدکنندگان محتوای رسانه ای در داخل کشور به صورت مناسب به دست مخاطبان جهانی نمی رسد. برای مثال صبحانه ایرانی! او می گوید: تلاش فراوانی کرده تا تصاویری از «سفره صبحانه» که یک جذابیت توریستی برای همه گردشگران است را در فیلم های سینمایی و سریال های ایرانی پیدا کرده و سفره ایرانی را به مخاطبان متنوع غیرایرانی معرفی کند. اما در نهایت چیزی پیدا نکرده است. او ادامه می دهد فیلم های ترکیه ای علی رغم ضعف در فرم و محتوا نسبت به صنعت فیلم در ایران، به دلیل توجه به این نکات ریز و جزئیات جذاب برای مخاطب عام توانسته اند از شرق آسیا تا آمریکای جنوبی برای خود طرفدار کسب کنند. آنها به تبع موفقیت در حوزه رسانه، محصولات تولیدی و حتی سنتی خود را نیز از قبیل لیف حمام بازاریابی و در بازارهای بین المللی برای آن مشتری پیدا کرده اند. در حالی که برند معروف حمام ترکی در دنیا، ریشه در فرهنگ و معماری ایرانی دارد! جاذبه توریستی که میلیون ها نفر را جذب می کند! و این خلاقیت های سیاستگذاران رسانه ای باعث ارتقای وجهه این کشور و بازگشت سرمایه اقتصادی شده است.

وی با این ادعا که از حدود 50 هزار دنبال کننده صفحات کمپین بیش از 90 درصد غیرایرانی هستند، موفقیت حرکت های خودجوش مجازی را ارتباط گیری با مخاطب غیر ایرانی از طریق هشتگ های حرفه ای می داند و در پایان با بیان این که به دلیل گسترش استقبال از شبکه های اجتماعی آینده این فضا جهت معرفی ایران مناسب است، اعتقاد دارد: سیاستگذاران باید بدون مداخله مستقیم و با پشتیبانی فعالان خودجوش برای بهره برداری از این فضا برنامه جدی داشته باشند.

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/15
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 145
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir