تحریمهای آمریکا و شکستن مارپیچ سکوت
در پی تلاش آمریکا برای خروج از برجام، ایالاتمتحده با فرمان ترامپ در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسماً از برجام خارج شد. بااینحال در طول این مدت نهادهای دستاندرکار دیپلماسی عمومی و رسانهای ایران چندان نتوانستهاند در راستای نقض فاحش این توافق واکنش مناسبی نشان دهند و آن را در سطح رسانههای مجازی برای مخاطبین ضریب دهند.
1403/09/04 - 11:09
تاریخ و ساعت خبر:
1439
کد خبر:
برند ملی - احمد نوروزی دانشآموخته دکتری مدیریت رسانه و کارشناس حوزه آمریکای شمالی معتقد است:
علیرغم وجود ظرفیتهای بالای ارتباطگیری با فعالان میدانی و رسانهای از طریق پلتفرمهای آنلاین بااینحال اقدامی از طریق نهادهای رسمی این حوزه که عنوان بینالملل را با خود یدک میکشند صورت نگرفته است.
گروههای مستقل و صلحطلب زیادی که دارای فعالیتهای میدانی هستند اقدامات خود را در حسابهای شبکه مجازی خود اطلاعرسانی میکنند و تاثیرگذاری مناسبی نیز در فضای رسانهای ایجاد کردهاند.
برای مثال پروژه @GrayzoneProject تشکلی از ژورنالیستهای منتقد جریان اصلی است و نقش موثری در جریان سازی در حوزههای هدفگذاری شده خود در سالهای اخیر داشته است. مکس بلومنتال کارگردان، روزنامهنگار و وبلاگنویس آمریکایی که در رسانه معتبر Nation ستون ثابت دارد مدیر این گروه است. جالب اینجاست که پدر او سیدنی بلومنتال از مشاورین ارشد خاندان کلینتون است.
دن کوهن مستندساز آمریکایی و یهودیتبار شبکه تلویزیونی RT نیز از دیگر اعضای این گروه است که بارها به دلیل فعالیتهای خود مورد شماتت اسرائیلیها قرارگرفته است. باوجودآنکه کوهن و بلومنتال هر دو یهودی هستند، اما جشنواره فیلمهای یهودی آتلانتا، اجازه شرکت مستند آنها در بخش مسابقه خود را به آنها نداد؛ و این دو اثر خود با عنوان «کشتن غزه» را به جشنواره فیلم مقاومت در تهران ارسال کردند.
بن نورتون خبرنگار مستقل نیز از اعضای این گروه است که در مورد جنایات گروه تروریستی مجاهدین خلق در ایران پژوهش و مقالاتی داشته است.
شیوه عمل این افراد برای تاثیر گذاری به اینگونه است که معمولا میدانی در رخدادها حضور پیدا میکنند و در شبکههای اجتماعی و رسانههای جمعی بر مبنای مشاهدات واقعی موج ایجاد میکنند. این گروه کم تعداد ولی چابک و خلاق در اتفاقات ونزوئلا با حضور در بین مخالفین و موافقین جزء موثرترین منابعی بود که از داخل خیابانها گزارش واقعی دادند؛ و به این واسطه حتی در رسانههایی مثل فاکس نیوز نیز حاضر شدند.
متاسفانه با عدم درک تقابل سنگین رسانهای با ایران و ضرورت استفاده از این ظرفیتها و ابزارها در فضای رسانهای؛ به نظر میرسد در این فضای موجود وظیفه افراد و تشکلهای ایرانی هست که با ورود به این عرصه و ارتباطگیری با این افراد و تشکلها، از آنها برای سفر به ایران دعوت و شرایط حضورشان در کشور را تسهیل کنند.
لذا ضروری است امثال این گروه که تعداد آنها نیز کم نیست، شناساییشده و در قالب پروژههای خلاقانه به ایران دعوت شوند تا با ابزارهای رسانهای و شناختی که از مخاطب خود دارند، ظلمهای صورت گرفته در تحمیل برجام و سپس نقض آن در قالب تحریمهای بیسابقه توسط آمریکا و بیتفاوتی اروپا در فضای رسانهای بخصوص شبکههای اجتماعی منعکس و سپس تبدیل به جریان شود.
![بازگشت به ابتدای صفحه](/images/up.png)
بازگشت به ابتدای صفحه
چرا شکست دادن ایران غیرممکن است…
1403/08/23 - 15:36 _ تعداد بازدید: 589
کانال پرمخاطب We love Africa در یوتیوب با این تیتر نوشت: در سال 2024، ایران با یکی از شدیدترین ترکیبات تهدیدهای خارجی در تاریخ معاصر مواجه است: حملات هوایی مستقیم اسرائیل به زیرساخت های نظامی این کشور، تحریم های اقتصادی بی امان غرب، حملات سایبری، و تهدید دائمی درگیری های منطقه ای. با این حال، ایران همیشه دوام می آورد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 283
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 273
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 259
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبهبندی کشورها توسط آن اعلام میشود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم