برندسازی ملی ایران در فضای مجازی

غربت محصولات ایرانی در رسانه های بین المللی

امروز با جست وجوی عبارات مرتبط با محصولات و برندهای ایرانی، نتایج خاصی به دست نمی آید. برای مثال در حوزه کشورهای همسایه که یک بازار 200 میلیونی را دربرمی گیرد، به صورت هدفمند عمده نتایج منفی است. در بحران رابطه عربستان سعودی با قطر، رسانه های همسو با عربستان این خبر را نشر می دادند که محصولات سرطان زای ایرانی بازار قطر را به قبضه درآورده است! در بسیاری از بازارهای منطقه نیز کشورهای رقیب با درک خطر و انفعال رسانه ای ایران، به تولید شایعات منفی ضدمحصولات ساخت ایران می پردازند.
غربت محصولات ایرانی در رسانه های بین المللی
1403/07/16 - 10:49
تاریخ و ساعت خبر:
13
کد خبر:
برند ملی - افزایش نرخ ارز در یک سال اخیر، می تواند باعث بهبود صادرات غیرنفتی و ارتقای تراز تجاری کشور شود و فرصت مناسبی است تا ضمن کارآفرینی برای بخش خصوصی، وابستگی اقتصاد کلان کشور به درآمد نفت نیز با یک برنامه ریزی مناسب کاهش پیدا کند.

بازار کشورهای همسایه با ویژگی های متنوع و در عین حال اشتراکات فراوان، فرصتی است که نباید به این راحتی از دست برود! نگاهی به مصرف سرانه غذا و سایر آمارهای به دست آمده از کشورهای حاشیه خلیج فارس، نشان می دهد سرزمین های این منطقه تا 77 درصد از نیاز غذایی خود را از خارج وارد می کنند. گردش مالی بازار مواد غذایی در کشور پاکستان سالانه 8/111 میلیارد دلار است. ارزش کالاهای وارداتی روسیه در سال 2017 بیش از 290 میلیارد دلار بوده که سهم ایران فقط400 میلیون دلار از این بازار بوده است.

همه این آمار و ارقام بروشنی نشان می دهد سودآوری عظیمی در تولیدات باکیفیت و صادرات آن فقط به کشورهای همسایه وجود دارد.

وضعیت برندهای ایرانی

امروز با جست وجوی عبارات مرتبط با محصولات و برندهای ایرانی، نتایج خاصی به دست نمی آید. برای مثال در حوزه کشورهای همسایه که یک بازار 200 میلیونی را دربرمی گیرد، به صورت هدفمند عمده نتایج منفی است. در بحران رابطه عربستان سعودی با قطر، رسانه های همسو با عربستان این خبر را نشر می دادند که محصولات سرطان زای ایرانی بازار قطر را به قبضه درآورده است! در بسیاری از بازارهای منطقه نیز کشورهای رقیب با درک خطر و انفعال رسانه ای ایران، به تولید شایعات منفی ضدمحصولات ساخت ایران می پردازند.

در یوتیوب جست وجو در مورد محصولات ایرانی نتایج منفی دربردارد که عمده آنها کمپین های عربستان سعودی برای تحریم کالاهای ایرانی است. در حوزه کشورهای اسلامی نیز تلاش های زیادی از سوی جریانات وهابی برای تحریم کالاهای ایرانی صورت گرفته است.

اما مشکل واقعی نه در این قسمت که به کم کاری بخش های دولتی به عنوان روابط عمومی محصولات ایرانی و عدم آگاهی بخش خصوصی در استفاده از فنون نوین تبلیغات و بازاریابی اینترنتی است.

برخی از اقداماتی که به اختصار در این حوزه می تواند صورت گیرد، از قرار ذیل است:

بخش دولتی زمینه شکل گیری شرکت های نوپا در حوزه روابط عمومی را جهت بازاریابی دیجیتالی برای محصولات ساخت ایران به زبان های دیگر حمایت کند.

شرکت هایی که کالای خود را صادر می کنند، بخشی از بودجه تبلیغات خود را به بازاریابی دیجیتال اختصاص دهند.

ایجاد یک پرتال جامع معرفی ظرفیت های صادراتی ایران که شرکت های خصوصی بتوانند از ظرفیت این پلت فرم برای به اشتراک گذاری ظرفیت های صادراتی خود و حتی فروش استفاده کنند.

ترویج و ترغیب شرکت های خصوصی برای حضور به زبان های مختلف در شبکه های اجتماعی تخصصی (از قبیل لینکدین) و عمومی (از قبیل اینستاگرام، فیسبوک و…)

تولید اخبار مثبت در رسانه های کشورهای هدف از برندهای ایرانی:
برای مثال نشریه معتبر فوربس در آخرین شماره خود یکی از شرکت های تولید کننده بستنی در ایران را به عنوان یکی از ده برند اول در جهان برحسب معیارهای ارزیابی اعلام کرد.

استفاده ازظرفیت چهره های مشهور در کشورهای هدف: بسیاری از چهر های مشهور با یک هزینه پایین و در عین حال ارزشمند از لحاظ بازگشت سرمایه می توانند به تبلیغ کالاها در فضای مجازی کشورهای هدف بپردازند. برای مثال یک بازیگر کویتی که از افرد معروف فضای مجازی این کشور محسوب می شود، در یک ویدئوی چند دقیقه ای که در صفحه خود در یوتیوب منتشر کرده به کیفیت بالا و قیمت مناسب کالاهای ایرانی در قیاس با نمونه های دیگر اشاره و تک تک محصولاتی را که خریداری کرده معرفی می کند و در آخر می گوید نام این برندها را هیچ کدام نشنیده اید، اما انتخاب من هستند.

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/13
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 145
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir