امروزه در محیط بینالمللی «برند ملی» اهرم مورد نیاز دولتهاست تا جایگاه خود را در عرصۀ جهانی بهبود بخشیده و مستحکم نمایند.
برند ملی - رهبرانی که ارزش برند ملی را درک کنند، میتوانند از تفاوتها و تنوع فرهنگی در جهت ایجاد مزیت رقابتی و برتری استفاده کنند. آگاهی از نگرشها و شناسایی ابعاد مختلفی که بر برند ملی یک کشور تأثیر دارند امری ضروری است؛ از همینرو، پژوهش حاضر جنبۀ اکتشافی داشته و از روش کیفی بهره برده است. جامعۀ آماری پژوهش را متخصصین حوزۀ برندسازی ملی تشکیل دادهاند که تعداد این افراد 57 نفر میباشد و الگوی ذهنی این افراد براساس روش پژوهش «کیو» مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که هشت مؤلفه برای متغیر گروههای قومی و شش مؤلفه برای متغیر برند ملی کشف شدهاند که از اینمیان، بین مؤلفه «فرهنگ قومی» با «تصویر بینالمللی» رابطۀ مثبت و معنادار و «منافع قومی» با «سرمایههای اقتصادی» رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد.
نویسندگان
سجاد کردانی1؛ زهرا خرازی محمدوندی آذر* 2؛ محمد سلطانی فر3
1دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی،گروه علوم ارتباطات و دانششناسی، دانشکدۀ ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2استادیار گروه علوم ارتباطات و دانششناسی، دانشکدۀ ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3دانشیار گروه علوم ارتباطات و دانششناسی، دانشکدۀ ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
از اینجا مطالعه کنید