موقعیت یک کشور در اقتصاد سیاسی جهانی برآیند رقابتپذیری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن است. دارا بودن ظرفیت قدرت نرم و جذابیت کشور برای اقناع و همراه سازی دیگران با خود در ارتقای موقعیت آن در سلسلهمراتب قدرت و ثروت جهانی اهمیت روزافزونی یافته است.
برند ملی - یکی از مقولههای اساسی در این راستا اهمیت یافتن هویت و تصویر کشورها بهمثابه برند ملی آنان است. برندیابی ملی وظیفه مدیریت شهرت یک بازیگر و تقویت رقابتپذیری اقتصاد سیاسی آن در مقیاس جهانی را بر عهده دارد. مطالعه پیشرو با رویکردی راهبردی به مقوله برندیابی ملی و نسبت آن با رقابتپذیری اقتصادی در اقتصاد سیاسی جهانی پرداخته و این پرسش را مورد واکاوی قرار میدهد که چگونه میتوان از مفهوم برندیابی ملی برای توسعه اقتصادی و بهبود رقابتپذیری اقتصاد ملی بهره برد؟ پژوهش با رویکرد کیفی و در دو فاز اسنادی - میدانی انجام پذیرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اقتصاد سیاسی جهانی به عرصه رقابت برندهای ملی برای بهبود تصویر ذهنی از خود و بالطبع افزایش قدرت و نفوذ اقتصادی - سیاسی تبدیل شده است. متقابلاً بهبود رقابتپذیری اقتصادی و افزایش ضریب نفوذ کشور نیز برآیند خلق و تکوین برند ملی است. بر این اساس تقویت تصویر فعلی و در صورت نیاز اصلاح و بازسازماندهی برند ملی کشور تأثیر تعیینکنندهای بر مکانیابی آن در منظومه نوین قدرت و ثروت جهانی دارد.
نویسندگان
یوسف محمدیفر* 1؛ فرهاد دانش نیا 2
1 دانشیارمدیریت بازرگانی، گروه مدیریت وکار آفرینی،دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه رازی، کرمانشاه ، ایران.
2 دانشیار روابط بین الملل ، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه رازی ، کرمانشاه ، ایران.
از اینجا مطالعه کنید