برندسازی ملی ایران در فضای مجازی

نقش اهل سنت در دیپلماسی عمومی ایران

بر اساس اصل 12 قانون اساسی، با فرض این که در برخی از مناطق کشور، پیروان یکی از مذاهب اسلامی اکثریت ساکنان را تشکیل می دهند، قانون اساسی مقررات محلی را در حدود اختیارات شوراها در چارچوب موازین اسلامی و قوانین کشور به آنان واگذار کرده است.
نقش اهل سنت در دیپلماسی عمومی ایران
1403/07/16 - 10:09
تاریخ و ساعت خبر:
5
کد خبر:
برند ملی - تمدن ایرانی پس از ظهور اسلام در ساخت تمدن اسلامی و حفظ و گسترش میراث اهل سنت و شیعه نقش عمده ای داشته است. به گونه ای که از طریق برخی از ایرانی ها میراث اهل سنت به شبه قاره، آسیای میانه، خاور دور و غرب چین راه یافت.

مفسر قرآن زمخشری، شاخص محدثین بخاری و مسلم، «ابوحنیفه»، استاد نحو «سیبویه»، «فیروزآبادی» صاحب قاموس المحیط، غزالی، رازی، ابن رشد و... همگی از مفاخر تمدنی ایران هستند. و بر همین مبنا تاریخ ایران از سال های گذشته با بزرگان اهل سنت عجین بوده است.

تصویری که از اهل سنت ایران در رسانه های مجازی منطقه و جهان پمپاژ می شود، یک اقلیت محروم از حقوق اولیه و منفعل است. حال آن که به رغم وجود کاستی ها با توجه به ظرفیت های بالقوه، بدون شک بر اساس شاخص ها در زمینه هایی همچون بهداشت، آموزش و دسترسی به زیرساخت ها سطح رفاه اهل سنت ایران نسبت به قومیت های مشابه در کشورهای همجوار مانند پاکستان، افغانستان، کردستان عراق، ترکمنستان و... غیر قابل مقایسه است.

بر اساس اصل 12 قانون اساسی، با فرض این که در برخی از مناطق کشور، پیروان یکی از مذاهب اسلامی اکثریت ساکنان را تشکیل می دهند، قانون اساسی مقررات محلی را در حدود اختیارات شوراها در چارچوب موازین اسلامی و قوانین کشور به آنان واگذار کرده است.

امروز در تمامی مناطق با اکثریت اهل سنت، دادگاه های محلی، شوراهای شهر و شهرداری ها توسط اهل سنت اداره می شود و برنامه ریزی ها در سطح محلی انجام می گیرد. بیش از 15 هزار مسجد اهل سنت در ایران وجود دارد. مساجد و خیابان های زیادی به نام صحابه، بزرگان اهل سنت در ایران نامگذاری شده است. برای مثال علی هاشم خبرنگارلبنانی یک گزارش کوتاه خبری در این مورد تولید کرده و در صفحات اجتماعی خود به اشتراک گذاشت که نظرات تعجب برانگیز مخاطبان را که دائما در معرض اخبار منفی بودند در پی داشته است.

با این حال در فضای مجازی در قبال اتفاقات مثبت فراوان و در مقابل موج گسترده اخبار منفی، تنها اقدام شاخص یک مستند از حضور یک خبرنگار مصری در شهرهای اهل سنت در یوتیوب است که نزدیک 2 میلیون بار به زبان های مختلف دیده شده است. با جست وجوهای بیشتر نتیجه خاصی به دست نمی آید و اگر هم محتوای رسانه ای مناسبی تولید شده باشد توزیع مناسبی در بستر وب پیدا نکرده است.

دست اندرکاران دیپلماسی عمومی باید شرایط شناسایی و برندسازی از شخصیت های دینی و اندیشمند اهل سنت ایرانی به زبان های انگلیسی، عربی و زبان هایی از قبیل اردو، ترکمنی، کردی و ترکی در شبکه های اجتماعی را فراهم کنند. این افراد می توانند در مقابل وقایع مختلف و شبهه افکنی های جریانات وهابی موضعگیری و جریان سازی کنند.

امروزه بخش عمده ای از میراث تمدن اصیل ایرانی توسط اقوام کرد، بلوچ، ترکمن، خراسانی و... با مذهب اهل سنت حفظ شده است. فعالیت های تشکل های مردم نهاد و شخصیت های علمی، فرهنگی و هنری... با مذهب اهل سنت بایستی به صورت هدفمند در فضای مجازی به زبان های مختلف بازنشر شده و پشتیبانی شود. درک این موضوع در شرایط امروز بسیار راهبردی است که میراث فرهنگی تمدنی و رفتار صلح جویانه اهل سنت ایران که نقش بی بدیلی در گسترش صلح آمیز دین اسلام در طول تاریخ داشته اند، بزرگ ترین خطر برای تفکر افراطی وهابی است. این نکته ای است که دست اندرکاران در کشور ما باید اهمیت آن را درک کرده و برای بهره گیری از آن در رسانه های مجازی برنامه ریزی داشته باشند.

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/5
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 146
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir