برندسازی ملی ایران در فضای مجازی
رویداد اربعین، فرصتی برای تصویرسازی شیعه
فلسفه این راهپیمایی نه محدود به شیعه که متعلق به همه مسلمانان است و باید حضور همه طیف ها و فرقه های اسلامی در این رویداد تسهیل شود. رسانه های مغرض تلاش دارند این راهپیمایی را مناسک سازی شیعیان برای کمرنگ کردن حج و در راستای جاه طلبی شیعیان جا بزنند! پوشش هدفمند خدمات رسانی اهالی بومی و غیر شیعه به زائران و حضور کاروان های اهل سنت از کشورهای مختلف که تعداد آنها در حال حاضر هم کم نیست، ضرورت دارد.
1403/07/16 - 10:55
تاریخ و ساعت خبر:
37
کد خبر:
برند ملی - رسانه های مجازی مرتبط با جریان های اصلی خبری در قبال پوشش رویداد اربعین چهار سیاست را در پیش گرفتند:
1 بایکوت: پوشش ندادن بزرگ ترین اجتماع مردمی در جهان.
2 تخریب: سیاه نمایی و سانسور حقایق و مفاهیم والای اخلاقی، انسانی این گردهمایی صلح آمیز . این درحالی است که هر سال همزمان با روز عاشورا، جست وجوی کلید واژه هایی از قبیل عاشورا یا شیعه، تصاویر ناخوشایند اقدامات اقلیت شیعیان از قبیل قمه زنی کودکان، رد شدن از روی آتش یا زنان در زنجیر (تصویر نمادینی از اسارت اهل بیت)... از عراق تا میانمار را به صورت کلیشه درآورده است.
3 تحریف: رسانه های مغرض تلاش داشتند این گونه به مخاطب القا کنند این راهپیمایی از یک پشتوانه تاریخی و دینی برخوردار نیست و آن چیزی که در مورد آن در سال های اخیر انعکاس داده می شود محصول پروپاگاندای رسانه ای و در راستای اهداف نظام ایران جهت بهره برداری های سیاسی است.
4 کم اهمیت جلوه دادن: در بسیاری از رسانه ها به عمد و در مواردی نیز به سهو این راهپیمایی بزرگ در حد یک جشنواره معمولی و نه یک جریان عمیق معرفتی بازتاب داده شد.
بنابراین ضرورت دارد برای آینده به گونه ای برنامه ریزی شود که یک تصویرسازی مجدد درفضای رسانه ای از فلسفه عزاداری قیام عاشورا مبتنی بر ویژگی های عمیق معرفتی، عقلانی، انسانی و صلح جویانه برای مخاطبان مسلمان و غیر مسلمان با فرصت رویداد اربعین صورت گیرد. با توجه به تقابل این گفتمان با جریان های افراطی سلفی که از چهره اسلام در رسانه های غرب بازنمایی می شود، اهمیت این امر دو چندان می شود. برای اقدامات موثر رسانه ای در جهت ترویج این نگاه می توان سه سطح از مخاطبان را متصور بود:
1 تلاش برای اصلاح انحرافات عزاداری برخی از شیعیان: جغرافیای اعتقادی شیعه و تکثرات فکری آن فراتر از مرزهای مرسوم است. برداشتی که در افکار عمومی وجود دارد، تفکیکی میان شیعیان برقرار نمی کند و همه را به یک چشم می نگرد. ضرورت دارد ضمن تلاش جهت افزایش وحدت شیعیان، با انحرافات و اقدامات غلطی که در عزاداری ها صورت می گیرد، در فضای رسانه ای مقابله شود.
2 شبهه زدایی از اهل سنت: فلسفه این راهپیمایی نه محدود به شیعه که متعلق به همه مسلمانان است و باید حضور همه طیف ها و فرقه های اسلامی در این رویداد تسهیل شود. رسانه های مغرض تلاش دارند این راهپیمایی را مناسک سازی شیعیان برای کمرنگ کردن حج و در راستای جاه طلبی شیعیان جا بزنند! پوشش هدفمند خدمات رسانی اهالی بومی و غیر شیعه به زائران و حضور کاروان های اهل سنت از کشورهای مختلف که تعداد آنها در حال حاضر هم کم نیست، ضرورت دارد.
3 مخاطبان غیرمسلمان: تصاویر نقش اصلی را در تاثیرگذاری بر مخاطبان ایفا می کند. در نشر تصاویر باید به جنبه های مختلف اخلاقی و مفاهیم انسانی این حرکت که تعلقی به دسته یا گروه خاصی ندارد، دقت شود. از آنجا که بخش عمده ای از محتوای مرتبط توسط کاربران ایرانی منتشر می شود، استفاده از زبان های مختلف به همراه هشتگ های مناسب (و نه صرفا مذهبی که پیام ها را در اجتماعات مجازی شیعیان کانالیزه می کند)، تاثیر زیادی در گسترش دایره مخاطبان دارد.
استفاده از کلید واژه های اسلام، شیعه و عاشورا در کنار هشتگ های اربعین باعث ارتقای دیده شدن این محتواها در شبکه های اجتماعی و موتور های جست وجو می شود و از بار منفی تصاویر و فیلم های منفی موجود در فضای وب خواهد کاست. تسهیل حضور نخبگان، روشنفکران، هنرمندان و پیروان ادیان دیگر، تاثیر زیادی در ارتقای پوشش رسانه ای این حرکت دارد. برای مثال برنامه ریزی برای حضور پیروان ادیان دیگر از سراسر دنیا می تواند با محوریت جریانات مسیحی که در این رویداد بیشترین مشارکت را دارند، صورت بگیرد. همه این موارد ممکن نیست مگر با برنامه ریزی مبتنی بر ظرفیت های مردمی و ورود مستقیم نهادهای دولتی در ایران اثر معکوسی بر این روند مثبت خواهد داشت!
بازگشت به ابتدای صفحه
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبهبندی کشورها توسط آن اعلام میشود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 145
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم