در جهان امروز، کشورها افزون بر آگاهی از نقش وجهه در رونق جهانگردی، با تأکید بر ابعاد سیاسی و فرهنگی این پدیده، از ظرفیت آن بهمنظورِ معرفی بهینه و بهبود وجهة ملی خود نیز بهرههای فراوانی میبرند. تحقیقات اخیر نشان داده است که وجهة ملی هر کشور میتواند مرجع و شاخص مؤثری برای موفقیت تلاشهایی آن کشور در سطح بینالمللی باشد.
برند ملی - مدلهای معتبر ارزیابی و تعیین وجهة ملی، امتیاز و طبقهبندی وجهة ملی هر کشور را با ترکیبی از مؤلفههای مختلف ازجمله جهانگردی، فرهنگ و میراث فرهنگی و مردم میسنجند که نمایانگر ظرفیت و نقش مؤثر جهانگردی در ساخت وجهة ملّی کشورهاست. در دنیای مدرن، ابزارهای اصلی شکلدهی وجهة ملی کشورها، رسانههای بینالمللی و ابزارهای ارتباطات میانفرهنگی نظیر جهانگردی هستند که مرور مطالعات موجود نشاندهندة مزیتهای جالبتوجه جمهوری اسلامی ایران در حوزة جهانگردی و ضعف نسبی آن در برخورداری از رسانههای بزرگ بینالمللی است. پژوهش حاضر که به نقش جهانگردی در بهسازی وجهة ملی کشورها میپردازد، در پی پاسخ به دو پرسش زیر است: رابطة میان جهانگردی و وجهة ملی کشورها چیست؟ و جایگاه کنونی جهانگردی در وجهة ملی جمهوری اسلامی ایران چیست؟ هدف این پژوهش، شناخت و تبیین و بیان مدلی برای رابطة میان جهانگردی و وجهة ملی جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش از نوع اکتشافی است و فرضیه نیاز ندارد.
از اینجا مطالعه و دانلود کنید