امروزه وزارتخانههای خارجه آمریکا و روسیه از رسانههای اجتماعی نظیر توئیتر برای طنین روایتهای ملی و برندسازی ملی خود استفاده میکنند. آمریکا و روسیه درصدند تا تضاد منافع خود را وارد فضای مجازی کنند و جهان موازی را از طریق کانالهای دیجیتالی خود ایجاد کنند. نبرد اصلی آمریکا و روسیه بر سر افکار عمومی بوده تا نظم مورد نظر خود را از طرق برندسازی ملی در جهان موازی دیجیتالی بوجود آورند.
برند ملی - بر همین مبنا در این مقاله سعی شده از طریق کدگذاری سه مرحلهای در محتوای توئیتر وزارت خارجه آمریکا و روسیه به این پرسشها پاسخ داده شود که چگونه آمریکا و روسیه بهدنبال ایجاد برندسازی ملی خود از طریق دیپلماسی دیجیتال هستند و تفاوت رویکرد این دو دولت چیست؟ در مقام پاسخ، اشاره میشود که هنگام بازبینی و مطالعه دو حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا و روسیه، این وزارتخانهها سعی در برجستهسازی دو برند ملی «مفهوم» از خود داشتهاند. در حالی که آمریکا بدنبال حفظ نقش هژمونی خود در جهان و جهانیسازی نظم لیبرال دموکراسی بودهاست، روسیه نیز بهنوبه خود در تلاش برای بازتعریف نقش رهبری خود در جهان و مبارزه با نظم یکجانبهگرایانه آمریکا بودهاست. این باز تعریف و مبارزه روسیه با نظم مطلوب آمریکا موجب شده تا روسیه، هویت و نقش تاریخی اتحاد جماهیرشوروی را سرلوحه عملکرد سیاسی امروز خود قرار دهد، این موضوع در حالی است که آمریکا میخواهد با حفظ نقش هژمونی و بسط ارزشهای خود، هم به ارزشهای جهان شکل دهد و هم روایت خود از دولتهای مورد هدفش را بر اساس ارزشها و فرهنگ آمریکایی تحلیل کند. در این مقاله سعی شده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، به معانی پنهان محتوای توئیتهای وزارت خارجه آمریکا و روسیه دست پیدا کرد.
از اینجا مطالعه و دانلود کنید