ظرفیت شناسی دیپلماسی و برندسازی ملی هنر معاصر اسلامی در خاورمیانه

هنر معاصر اسلامی به‌مثابۀ یک ابزار قدرتمند برای توانمندسازی و برندسازی نرم ملت‌های خاورمیانه در حال تطور و تکامل است. این رویکرد هنری ریشه در میراث جهانی اسلام داشته و به شیوه‌های نوین و گاه انتقادی میراث فرهنگی غنی و خلاقیت اسلامی را عرضه می‌کند.
ظرفیت شناسی دیپلماسی و برندسازی ملی هنر معاصر اسلامی در خاورمیانه
1403/08/03 - 19:55
تاریخ و ساعت خبر:
206
کد خبر:
برند ملی - این مطالعه به بررسی استراتژی‌های بازیگران اصلی هنری در خاورمیانه بر پایۀ خوانش و تحلیل سیاست‌های اصلی، مضامین، رویدادها و سازمان‌های فعال در ترویج هنر معاصر اسلامی می‌پردازد. همچنین این جستار، تصویری را که هنر معاصر اسلامی برای مسلمانان به عنوان یک امت و یک ملت بزرگ در جهان، از منظر مفاهیم قدرت نرم و برندسازی ملّی بر می‌سازد، بررسی می‌کند.
روش‌شناسی پژوهش حاضر یک روش ترکیبی است؛ بدین معنا که از سه چهارچوب مفهومی و رویکردهای مختلف در تحلیل و بررسی مطالب خود بهره می‌گیرد. تجزیه و تحلیل داده‌ها بر مبنای نظریه قدرت نرم جوزف نای، و به طور خاص خوانش الکساندر ال وو وینگ از این نظریه صورت گرفته است. برندسازی ملی یکی دیگر از مفاهیم کلیدی روش‌شناختی این جستار است، که با بهره‌گیری از مفاهیم مطرح شده توسط کیت دینی صورت می‌گیرد. همچنین در این مطالعه به‌عنوان یک ابزار رتبه‌بندی جامع از شاخص‌های برندسازی ملی سیمون انهولت (NBI)، که گزارش‌های سالانه شاخص قدرت نرم جهانی Brand Finance (GSPI)I بر پایۀ آن صورت می‌گیرد، استفاده شده است. این شاخص‌ها قدرت نرم و برند ملی یک کشور را در چشم‌انداز جهانی اندازه‌گیری می‌کنند.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ترکیه، ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی بازیگران کلیدی ترویج هنر معاصر اسلامی در منطقه هستند و از پتانسیل‌های این هنر برای تقویت قدرت نرم و برندسازی ملی خود در گفتمان‌های مختلف بهره می‌برند. توسعۀ هنر معاصر اسلامی، می‌تواند کلیشه‌ها و تصورات غلط در مورد اسلام و پیروان آن را بازآرایی کند و درک عمیق‌تری از فرهنگ متنوع و پر جنب‌و‌جوش جهان اسلام عرضه نماید. از سوی دیگر، رویکردهای انتقادی، که هستۀ اصلی هنر معاصر است، می‌تواند قدرت نرم ملت‌ها را در دیپلماسی فرهنگی بر پایۀ سبک زندگی مردم یک ملت به چالش بکشد. همانطور که جهان به طور فزاینده‌ای به هم پیوسته‌تر می‌شود، نقش هنر معاصر اسلامی در فضاهای دیپلماسی عمومی و برندسازی ملی نه تنها رشد خواهد کرد بلکه ابزاری موثر و مهم در شکل دادن به ادراکات جهانی و تقویت تبادل فرهنگی در سال‌های آینده از منطقه خاورمیانه خواهد بود.

از اینجا مطالعه و دانلود کنید

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/206
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 146
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir