آفریقای جنوبی از زمان انحلال نظام آپارتهید و واگذاری حاکمیت به سیاهان دیپلماسی فرهنگی نوینی را به عنوان بخشی از راهکار کلان خود اتخاذ نموده است.
برند ملی - در راستای این امر و با توجه به تلاش سیاستگذاران فرهنگی این کشور برای تبدیل آفریقای جنوبی به الگویی در آفریقا و ارائه تصویری موفق در جهان ؛ مدیران بخش های فرهنگ و سیاست خارجی کشور از سال 1994 مکانیسم های فرهنگی هنری مختلفی را در سطحی گسترده و به عنوان بسترساز تحقق اهداف دیپلماسی فرهنگی این کشور مورد استفاده قرار داده اند.به موازات این امر دولت آفریقای جنوبی با تاکید بر برابری بین تمام اقوام و نژادهای ساکن کشور و اجرای اصول دموکراسی سعی دارد لقب کشور رنگین کمان را در سرتاسر آفریقا و جهان طنین انداز نموده و از این طریق راهبردهای عظیم فرهنگی خود را محقق سازد. در این مقاله ضمن بررسی برخی از مباحث نظری در مورد دیپلماسی فرهنگی ؛ اقدامات آفریقای جنوبی در عرصه دیپلماسی فرهنگی در سطح آفریقا و جهان به عنوان موضوع اصلی مورد بررسی قرار گرفته است. چارچوب مقاله نیز عمدتاً بر نظریه قدرت نرم جوزف نای استوار گشته است . روش تحقیق این مقاله کتابخانهای توصیفی تحلیلی و یافتههای پژوهش نیز در قالب چند بخش مبتنی بر راهکارهای این کشور در گستره تاثیرگذاری فرهنگی خود در دیگر کشورهای جهان است . ارائه تصویری کامل از تمامی عواملی که در تحقق دیپلماسی فرهنگی کشور آفریقای جنوبی نقش آفرین بوده اند پارادایم نوآورگونه این مقاله محسوب می گردد.
از اینجا مطالعه و دانلود کنید