پوشیدن لباسهای سنتی چینی طی سالهای اخیر در میان شمار فزایندهای از جوانان، بهویژه کسانی که بین سالهای 1995 تا 2009 متولد شده و به عنوان «نسل زِد» مشهور گشتهاند، به یک روند مد روز تبدیل شده است.
برند ملی - این روزها نسل زِد در همه موقعیتها جامههای سنتی چینی را به تن میکنند و این محدود به عکسهای یادگاری یا موقعیتهای خاص نیست و در تمام فعالیتهای روزانه از خرید گرفته تا رفت و آمد قابل مشاهده است. این تغییر، فروش پوشاک سنتی را تقویت کرده و محبوبیت فعالیتهای موضوعی درباره فرهنگ لباس شامل «روز لباس ملی چینی»، جشنوارههای «هانفو» و نمایشگاههای لباسهای سنتی باعث شده نشاطی جدید به فرهنگ لباس چینی که تاریخچهای چند هزار ساله دارد، تزریق شود.
به گفته «هان دان» دانشیار «آکادمی هنرهای زیبای دانشگاه تربیت معلم شمال شرق»، لباسهای سنتی چینی در مجموع به عنوان «هانفو» شناخته میشوند.
نسل زِد چین، که روحی تازه به فرهنگ سنتی دمیده، نقشی اساسی در این احیای هانفو بازی کرده و اعتماد به نفس، مد و ذهن باز آنها را به نمایش گذاشته است.
خانم «جانگ جینگ» که پس از سال 1995 متولد شده، یکی از علاقهمندان هانفو از شهر «شیجیاجوانگ» در استان «ههبی» (شمال چین) است؛ او اخیر در یک فروشگاه هانفو در شهر «شیآن» استان «شاآنشی» (شمال غربی چین)، یک «شاهدخت سلسه تانگ (907-618)» شده بود.
از نظر جانگ، هانفو هم نشان دهنده اهمیت تاریخی و فرهنگی و هم تفکر روی به جلوی مد است. او اخیرا یک «مامیانچون» که ترجمه تحت اللفظی آن «دامن صورت اسب» است، خریده که در واقع نوعی از هانفو محسوب میشود که دارای جلوی بلند و صاف و کنارههای چین دار است.
جانگ جینگ میگوید: لباس سنتی ساده و زیباست و میتوانم در محل کار هم بدون اینکه احساس نامناسب بودن داشته باشم، آن را بپوشم.
پس از اینکه جانگ یک نمایش رقص کلاسیک را در سال 2021 درباره «سلسله تانگ» تماشا کرد، تصمیم گرفت به شیآن برود تا لباس سنتی این سلسله را تجربه کند.
وقتی جانگ در خیابانهای شهر «داتانگ اوربرایت»، یک خیابان گردشگری باشکوه با ویژگیهای سلسله تانگ در شهر شیآن، قدم میزد، دید شمار زیادی از مردم لباسهای سنتی پوشیده بودند مثل اینکه با آن معماری باستانی زمینهای عالی برای لباسهای سنتی مجلل و قدم گذاشتن در آن سلسله باستانی، فراهم شده بود.
هان دان در این باره میگوید: این افزایش «اشتیاق هانفو» در پیشرفت مادی و فرهنگی-اخلاقی ناشی از توسعه سریع اقتصادی چین و تلاشهای دولت برای ترویج فرهنگ سنتی ریشه دارد.
دانشیار «آکادمی هنرهای زیبای دانشگاه تربیت معلم شمال شرق» اضافه کرد: نسل زِد که در جریان تحول عظیم چین از رفاه روزافزون به قوی شدن رشد یافته، عشقی عمیق به فرهنگ سنتی دارد.
«چوی وی» استاد «موسسه فناوری مد پکن» معتقد است فرهنگ لباس سنتی ریشهدار چین، پاسخگوی اشتیاق جوانان به فرهنگ سنتی و تجربیات و مدهای زیبایی شناسی جدید است.
وی افزود: لباس سنتی چین تجسم اهمیت فرهنگی عمیق، اصول زیبایی شناختی و ویژگیهای ملی است. کسانی که لباسهای سنتی میپوشند اعماد فرهنگی خود را نشان میدهند و در عین حال میراث فرهنگی و ویژگیهای قدرتمند چینی را برجسته میسازند.
هان دان تاکید کرد محبوبیت لباسهای سنتی چینی باعث ایجاد خلاقیت و شخصیسازی در میان نسل زِد شده است. برخی از جوانان علاقهمند به لباسهای سنتی لباسهای خود را طراحی و برداشتهای خود را از فرهنگ لباس، فرهنگ سنتی و مد معاصر بیان میکنند.
وی ادامه داد: این مطابق با علایق متنوع نسل زِد و ابراز وجود شخصیِ آنهاست.
به علاوه، «اشتیاق هانفو» باعث ایجاد علاقه مندی گستردهتر به فرهنگ سنتی چینی در میان جوانان شده است. «باشگاه هانفو هواجانگ» که در سال 2011 در «دانشگاه تربیت معلم پکن» تاسیس شده، 94 عضو دارد.
این باشگاه هانفو اغلب اوقات با دیگر باشگاهها در دانشگاه همکاری میکند تا فعالیتهایی را با موضوع فرهنگ سنتی برگزار کند که شامل نمایشگاههای هانفو، عمومیسازی اطلاعات مربوطه، اجرای گوچین، یک ساز موسیقی سنتی چینی، مراسم چای و فعالیتهای شعرخوانی است.
اینها تجربیات فرهنگی عمیق و فراگیری را ایجاد میکند که دانشجویان داخلی و خارجی جذب آن میشوند.
هان خاطرنشان کرد: پوشیدن لباسهای سنتی اغلب با یادگیری آداب باستانی و آداب و رسوم فرهنگی همراه است و به جوانان اجازه میدهد تا مفاهیم غنی فرهنگ سنتی چین را عمیقتر درک کنند.
منبع خبر : رادیو چین