مرکز پژوهشهای اتاق ایران با انتشار گزارش " دیپلماسی اقتصادی ترکمنستان" به بررسی ساختار اقتصادی و تجاری ترکمنستان، مهمترین اسناد و استراتژیهای کلان اقتصادی این کشور و روابط آن با ایران می پردازد. برخی از مهمترین نکات مطرح شده در این گزارش شامل موارد ذیل است.
برند ملی - ترکمنستان تنها کشور آسیای مرکزی است که با ایران مرز زمینی دارد. دارا بودن بیش از 1200 کیلومتر مرز خشکی و دریایی با ایران سبب شده تا آن کشور از اهمیت ویژهای در سیاست خارجی منطقهای ایران برخوردار باشد.
با توجه به این موضوع که ترکمنستان در حال تنوعبخشی به مقصدهای صادراتی بر اساس قابلیت های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی خود است، توسعه مبادلات اقتصادی با ایران یک راهبرد مهم تجاری در دیپلماسی اقتصادی ترکمنستان خواهد بود. این امکان، باید در طراحی دیپلماسی اقتصادی ایران مدنظر قرار گیرد.
راهبرد ایران در رابطه اقتصادی با ترکمنستان، بهره بردن از موقعیت مکمل بودن ژئوپلتیکی دو کشور است. ترکمنستان برای تحقق برنامههای ژئوپلتیکی به ایران توجه دارد. در مجموع نیز ایران باید جهت حفظ موقعیت ویژه در دیپلماسی اقتصادی همسایگانی چون ترکمنستان و مشارکت در توسعه کریدورهای فعال منطقهای و بینالمللی، توسعه زیرساختهای داخلی را در دستور کار قرار دهد.
توسعه زیرساختهای داخلی ترکمنستان نیز یکی از برنامههای اقتصادی این کشور برای اهداف ژئواکونومیکی است، در این راستا خدمات فنی و مهندسی ایران به ترکمنستان، همچنان میتواند یکی از اولویتها در دیپلماسی اقتصادی تهران-عشقآباد و عوامل گسترش و توسعه روابط دو کشور باشد.
بازارچههای محلی و مرزی موجود، یکی از منابع تامین نیازهای بازارهای ترکمنستان است.1- توسعه زیرساختهای این بازارها، 2- امکان ارائه کالاهای باکیفیت ایرانی، 3-تسهیل مکانیزم و تضمین مبادلات مالی، هم به تقویت تولیدکنندگان داخلی ایران و هم توسعه و تحکیم روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان کمک میکند. نیازسنجی کالاها و خدمات مورد نیاز جامعه ترکمنستان و برنامهریزی جهت تسهیل تامین آنها از بازارچههای مرزی ایران، میتواند به ارتقای جایگاه ایران در میان رقبای فرامنطقهای چون چین و ترکیه کمک کند.
گزارش را از اینجا مطالعه و دانلود کنید