برندسازی ملی ایران در فضای مجازی
درآمدی بر اهمیت سایبر دیپلماسی
در جهان عرب به عنوان مهم ترین حوزه راهبردی ایران، با پترودلارهای سعودی ارزش نوشته های فیسبوکی بالاتر از کتب کتابخانه تاریخی بغداد شده و اهمیت توییتر از دائره المعارف المنجد بالاتر رفته و تبلیغات ضدایرانی با محوریت وهابیون و اسلامگرایان سکولار، بدلیل انفعال ما در بخش هایی از جوامع هدف، قابلیت باورپذیری پیدا کرده است.
1403/07/16 - 09:43
تاریخ و ساعت خبر:
1
کد خبر:
برند ملی - در سالهای اخیر علیرغم فرصت های افزایش نفوذ ارتباطات شبکه ای و وجود مجموعه های متکثر دیپلماسی عمومی کشور در حوزه های مختلف این دستگاه ها نتوانسته اند عملکرد شایسته ای متناسب با ظرفیت های بالقوه ایران داشته باشند.
برای مثال در جهان عرب بعنوان مهمترین حوزه راهبردی ایران، با پترودلارهای سعودی ارزش نوشته های فیسبوکی بالاتر از کتب کتابخانه تاریخی بغداد شده و اهمیت توییتر از دایره المعارف المنجد بالاتر رفته و تبلیغات ضدایرانی با محوریت وهابیون و اسلام گرایان سکولار بدلیل انفعال ما در بخشهایی از جوامع هدف قابلیت باور پذیری پیدا کرده است.
شبکه زنجیره ای و سازمان یافته که شبانه روز تلاش دارد با چشم پوشی از نقش موثر ایران در دفاع از منافع کشورهای اسلامی به خط دهی و جریان سازی در بین ملتهای منطقه بپردازد که ایران شر مطلق و خطرناک تر از اسرائیل است.
زنجیره یکپارچه تامین، از ایده تا انتشار و توزیع در سطح رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی شکل گرفته است و محصولات رسانه ای در قالب های مختلف بطور مستمر و با کیفیت روز افزون به دست مخاطبین می رسد. پلت فرم های شبکه های اجتماعی نیز به مدد فرهنگ سازی ضد ایران آمده اند و جریان سازی در این راستا با تگ ها و واژه سازی های مستمر و روزانه تبدیل به گفتمان سازی می شود.
ریشه ضعف های ما کجاست ؟
1. ضعف در رویکرد: دیپلماسی عمومی ما دولتی، مقطعی و معطوف به بازدهی کوتاه مدت بوده است. هویت سازی رویکردی بلندمدت و یکپارچه است. ضریب دادن طرف مقابل به شبهه ها نیز ما را از برنامه ریزی برای برجسته ساختن جنبه های فراوانی که برای مخاطبین جهانی جذاب است و مزیت نسبی ماست، منحرف ساخته است.
2. ضعف در به کارگیری ابزارها: با توجه به فضای کنونی جهانی و پیشرفت فناوری اطلاعات، دیپلماسی فرهنگی ایران نیازمند درک درست به کار گیری روشها و ابزارهای جدید است. صرف رسانه های سنتی یا برگزاری کنفرانس ها دیگر جواب نمی دهد. بخش عمده ای از برندسازی ایران در فضای مجازی و برعهده اساتید، نخبگان، دانشجویان و بستر سازی برای پیاده سازی ایده های مردمی و خودجوش است که بصورت دستوری و تصمیم گیری در اتاقهای بسته پذیر نیست.
دیپلماسی سایبری ایران درصورتی می تواند موفق باشد که نخست محیط عمل پیچیده خود را از جنبه های ذهنی خوب بشناسد و سپس با توجه به این شناخت و درک چالشها و فرصت ها، نگاه ایرانی را به زبانی ساده، عینی و قابل فهم برای مخاطبین جهانی بیان کند.
برندسازی ملی ایران هرچند در ذات خود مفهومی سیاسی دارد اما شامل همه ابعاد اعم از دینی، اقتصادی، تجاری، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری می شود که تا کنون از فرصت های فراوان این حوزه ها کاملا غفلت شده است.
چالشها و فرصتهای فراوانی در فضای مجازی پیش روی برند سازی ملی برای ایران قرار دارد که در یادداشت های آتی به آنها پرداخته خواهد شد.
بازگشت به ابتدای صفحه
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبهبندی کشورها توسط آن اعلام میشود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 146
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم