معرفی کتاب

برند ملی: طراحی مدل ارتقای برند ملی و نقش آن در توسعه صادرات

برای بسیاری از مشتریان، اعتبار برند یک محصول با کشور سازنده‌ی آن در ارتباط است. حتی اگر آن تولیدکننده را نشناسند، به اعتبار کشور مبدأ برند، آن کالا را تهیه می‌کنند. به‌عنوان نمونه خیلی‌ها به کیفیت محصولات الکتریکی ژاپنی و کره‌ای، ابزارآلات و تکنولوژی فنی آلمانی و یا لوازم‌ آرایشی و بهداشتی فرانسوی اعتقاد راسخ دارند و محصولات این کشورها را در اولویتشان قرار می‌دهند. در سالیان اخیر، محققین بر روی این موضوع بیشتر متمرکز شده‌اند و سعی کرده‌اند به آن بهای بیشتری بدهند.
برند ملی: طراحی مدل ارتقای برند ملی و نقش آن در توسعه صادرات
1403/08/01 - 18:41
تاریخ و ساعت خبر:
174
کد خبر:
برند ملی - به ‌زعم این پژوهشگران، آنچه ما به آن ژاپنی، آلمانی یا فرانسوی می‌گوییم، در واقع برند ملی است. نوعی برند بسیار باارزش که رابطه‌ای دوسویه با برند کالا دارد؛ یعنی از یکسو به محصولات بومی‌اش اعتبار می‌دهد و از سوی دیگر به‌واسطه‌ی فروش آن محصول، سود و سرمایه‌گذار جذب کرده و اقتصاد پویاتر و پایدارتری پیدا می‌کند. مثلاً قابل کتمان نیست که بخشی زیادی از اعتبار سیلیکون ولی و محصولاتش از کشور آمریکا است. از سوی دیگر، آمریکا به‌واسطه‌ی این فناوری‌ها هزاران میلیارد سرمایه به دست آورده و به یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا تبدیل شده. برای آشنایی با مفهوم برندسازی ملی منابع زیادی در دسترس نیست، اما از کامل‌ترین آن‌ها که تلاش کرده این مفهوم را به‌تفصیل توضیح دهد کتاب برند ملی نوشته‌ی محمود سمیعی نصر و علیرضا زماني است. این کتاب ابتدا برند و برندسازی را مرور می‌کند و پس‌ از آن به بحث برند ملی وارد می‌شود و شیوه‌های برندسازی ملی را توضیح می‌دهد.

برندسازی ملی فرآیند پیچیده و زمانبری است و صرفاً با اقتصاد مرتبط نیست، بلکه با سیاست و دیپلماسی هم گره خورده است. خیلی از دولت‌ها برای ترویج برندهای بومی‌شان سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام می‌دهند؛ نمونه‌ی متأخر و موفق آن دولت کره است که برای ترویج صنعت فیلم خود مستقیماً تلاش زیادی کرده و حالا سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی کره‌ای در تمام دنیا محبوب و معروف شده‌اند و از سینما و تلویزیون اکثر کشورها پخش می‌شوند. نکته‌ی قابل‌توجهی که باید آن را در نظر داشت این است که برند ملی هم مثل برندهای تجاری مفهومی پویا و حساس دارد. یعنی اگر سرمایه‌گذاری مناسبی انجام نگیرد، برنامه نداشته باشد یا بر روی آن تبلیغ نشود، ممکن است اثربخشی‌اش را از دست بدهد و عرصه را به رقبا وا گذارد. به‌عنوان‌ مثال می‌توان سوئد را مثال زد که تا یک دهه پیش در فناوری‌های مخابراتی و ارتباطی بسیار قدرتمند بود، اما نتوانست اعتبارش را حفظ کند و در این عرصه به فراموشی سپرده شد. امروز کمتر کسی گوشی‌های همراه سوئدی را می‌شناسد و یا به خریداری آن‌ها گرایش دارد. محمود سمیعی نصر و علیرضا زماني در کتاب برند ملی مفاهیم اساسی آن را توضیح داده و نقش دولت‌ها در رشد آن را تحلیل می‌کنند. نویسندگان انواع مدل‌ها و تئوری‌های مطرح‌شده درباره‌ی برند ملی را تشریح کرده و چند استراتژی برای ارتقای آن پیشنهاد می‌نمایند. این کتاب به برند ملی در ایران هم توجه دارد و تلاش می‌کند دلایل ناموفق بودن آن را ریشه‌یابی نماید.

لینک کوتاه: http://irbrand.ir/174
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
پر بازدیدترین ها
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبه‌بندی کشورها توسط آن اعلام می‌شود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 145
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir