برندسازی ملی ایران در فضای مجازی
دیپلماسی مجازی در آمریکای لاتین
. تصویرسازی منفی از ایران، مناسبات تجاری حداقلی و شناخت اندک مردمان دو منطقه از یکدیگر و ضعف های دیپلماسی رسمی، ضرورت و اهمیت تقویت دیپلماسی عمومی ایران در آمریکای لاتین را دو چندان می کند.
1403/07/16 - 11:28
تاریخ و ساعت خبر:
17
کد خبر:
برند ملی - وجود 30 کشور با بیش از 600 میلیون نفر جمعیت، منابع گسترده طبیعی و ظرفیت های فراوان صنعتی و کشاورزی در منطقه آمریکای لاتین قابلیت های مناسبی را در اختیار ایران قرار داده است. حوزه آمریکای لاتین باتوجه به همانندی های سیاسی، اشتراکات فرهنگی، غلبه عدالت محوری به مثابه گفتمان اکثریت، تلاش تاریخی برای مبارزه با استعمار، وجود جنبش ها و دولت های انقلابی و نیز فرصت های هم افزایی اقتصادی دارای ظرفیت های بالقوه ای برای دیپلماسی ایران در این حوزه تمدنی است. تصویرسازی منفی از ایران، مناسبات تجاری حداقلی و شناخت اندک مردمان دو منطقه از یکدیگر و ضعف های دیپلماسی رسمی، ضرورت و اهمیت تقویت دیپلماسی عمومی ایران در آمریکای لاتین را دو چندان می کند.
امیر تفرشی، مدیر اجرایی خانه آمریکای لاتین با اشاره به توجه حداقلی دست اندرکاران دیپلماسی در ایران به این منطقه مهم جغرافیایی، این امر را ناشی از هویت «شمال زده» می داند. بدین معنا که در مخیله بسیاری روابط خارجی ارزشمند، به تبادلات با حوزه غرب شمالی در جغرافیای سیاسی محدود می شود. لذا در سالیان اخیر نیز به رغم افزایش فشار ها بر ایران شاهد کاهش محسوس مناسبات با کشورهای حوزه آمریکای لاتین بوده ایم.
با این حال وی معتقد است: «ابزار رسانه های اجتماعی می تواند در پرکردن این خلا و برداشتن گام های اولیه در استفاده از ظرفیت های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ارتقای شناخت و شکل گیری همکاری های دو طرف نقش موثری داشته باشد.» تفرشی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در ارتقای سطح روابط ملت ها، پیشنهادات زیر را به دست اندرکاران و فعالان مستقل علاقه مند به فعالیت در این حوزه می کند:
راه اندازی سایت و حساب های کاربری خلاقانه و پویا در شبکه های اجتماعی با هدف برگزاری دوره های ویژه و کوتاه مدت آشنایی با ایران و مسائل آن در جهت تاثیرگذاری بر اقشار تاثیر گذاری از قبیل اساتید و دانشجویان، هنرمندان، روشنفکران و فعالان اجتماعی به طور منظم و حساب شده.
ایجاد سایت آموزش زبان فارسی به زبان اسپانیولی با متدهای نوین آموزشی که معرفی تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی و اشتراکات فرهنگی دو حوزه جغرافیایی در آن مستتر باشد.
ترجمه و انتشار گزیده نظرات رهبران و اندیشمندان ایرانی در حوزه های مشترک عدالت، فقر ستیزی، استبداد ستیزی، توسعه بومی، مبارزه با بی سوادی، غرب شناسی، تبعات خطرناک فقر و مواد مخدر، در قالب های مختلف متنی، تصویری و صوتی و انتشار آن در شبکه های اجتماعی از طریق حساب های رسمی و غیررسمی.
ایجاد پرتال جامع معرفی و اطلاع رسانی توانمندی های اقتصادی و صنعتی ایران و حمایت از تورهای آموزشی - فرهنگی برای فارسی آموزان حوزه آمریکای لاتین با هدف معرفی ظرفیت های بالقوه ج.ا.ایران در عرصه های فرهنگ، اقتصاد، ورزش، بهداشت و صنعت و... با رویکرد تولید محتوا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی.
ایجاد ساز و کاری برای در اختیار قراردادن آسان، ارزان و هدفمند محصولات فرهنگی، فیلم های سینمایی و مستند، سریال ها و آثار هنرمندان تجسمی کشورمان در شبکه های اجتماعی (به زبان اسپانیولی) و حمایت از تولید آثار مشترک.
معرفی متقابل قهرمانان ضد استعمار و ضد استکبار ایرانی و آمریکای لاتین با استفاده از ظرفیت های شبکه های اجتماعی در کمپین سازی و برنامه ریزی برای اقدام مشترک با مشارکت شخصیت های دانشگاهی، مذهبی، فرهنگی هنری و... .
استفاده از اشتراکات ظرفیت الهیات آزادیبخش مسیحی و مدل جمهوری اسلامی در مبارزه با جریان سلطه، مبارزه با فقر و توسعه مادی و معنوی ملل تحت ظلم. در قالب تولید محتواهای مشترک و جریان سازی رسانه ای از طریق دعوت از رهبران نهضت الهیات آزادیبخش برای سفر به ایران و دیدار با مراجع و اندیشمندان با هدف تولید، انتشار و توزیع محتوا در این فضا.
بازگشت به ابتدای صفحه
جایگاه ایران در شاخص های جهانی برندملی
1403/07/29 - 08:56 _ تعداد بازدید: 154
هر ساله ارزیابی «ارزش ویژه برند ملی» کشورها توسط چند نهاد و سازمان انجام و رتبهبندی کشورها توسط آن اعلام میشود. این گزارش به معرفی این رتبه بندی ها و جایگاه ایران در آن می پردازد.
بیشتر بدانیم
هم آفرینی تصویر ایران آینده
1403/05/25 - 15:35 _ تعداد بازدید: 151
فیلم کامل سلسله نشستهای هم آفرینی تصویر ایران آینده منتشر شد.
بیشتر بدانیم
مربیان ورزشی سفیران برند ملی
1403/07/16 - 09:44 _ تعداد بازدید: 147
بخشی از موفقیت های امروز تکواندو در ایران مدیون شین جال کانگ پایه گذار آن در ایران است.
بیشتر بدانیم
نقاط ضعف دیپلماسی رسانه ای ایران
1403/07/16 - 10:14 _ تعداد بازدید: 145
دیپلمات ها باید بتوانند با شناخت فرهنگ های بومی به ارائه یک تصویر درست از کشور خود در شبکه های مجازی بپردازند و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. پر رنگ کردن اشتراکات فرهنگی، بیان فرصت ها برای همکاری های علمی، فرهنگی، هنری، تجاری و گردشگری از جمله مواردی است که دیپلمات ها می توانند برای آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر بدانیم